miercuri, 24 august 2016

Gand trist la sfarsit ... de august

S-a mai dus o stea. Asta-i legea vietii si nu ne putem impotrivi. Cineva cu har spunea si nu poate fi contrazis, ca "ne nastem pe rand si murim pe sarite".
Acum acel "pe sarite" l-a avut in atentie pe maestrul Marin Moraru care s-a dus sa intregeasca tripleta. TAKE, IANKE si CADAR, "O comedie devenită clasică, aparţinând literaturii interbelice şi aducând în scenă o temă de mare actualitate: relaţiile inter-etnice dintre un român, un evreu şi un turc. O piesă despre toleranţă, prietenie şi dragoste. Un spectacol în care evoluează trei monştri sacri ai teatrului românesc – Radu Beligan, Marin Moraru, Gheorghe Dinică – şi care se joacă de şase stagiuni cu săli pline." (http://www.tnb.ro/ro/take-ianke-si-cadir).
Dar nu doar la asta m-am gandit, asezat in fata laptopului. Mi-au ramas in minte scenele cu replici antologice gen "moisiur si scrie, monsiur si citesti", "am prins "Monstrul" sau "ce tineri si frumosi eram, mai ales eu si ce batrani am ajuns, mai ales tu". Si nu numai.
Insa mi-au ramas in memorie si despre astea m-am decis sa las cateva randuri si zambetul trist si lacrimile ascunse dintr-un interviu acordat emisiunii "Profesionistii". Pentru ca deplangea soarta postdecembrista a actorului si a teatrului si cinematografiei de acum. Nu soarta lui. Iar starea aceea de tristete, explicata simplu si fara echivoc, se reducea la o singura idee (cel putin asa am inteles-o eu): promovarea in toate planurile, directiile si nivelurile a NONVALORII. Cu teza de doctorat.
La plecarea mastrului, discreta asa cum i-a fost si viata, nu am vazut prea multe "punctari" din partea media ci doar am citit cateva luari de pozitie ale unor colegi apropiati si nu pot spune decat asa cum au spus cu totii: DUMNEZEU SA-L ODIHNEASCA!

Si ma intorc la gandul trist de sfarsit... De august.
Cineva, in gluma, ne intreba ieri daca am fost la manifestatie. Pe baza acestei glume am vorbit vrute si nevrute. Intors acasa, mi-am aruncat privirea pe niste pagini unde se tot dadeau explicatii asupra modului in care saracii acestui popor au fost batjocoriti de bogatii alesi tocmai sa-i apere (cine ne-a inglodat la FMI?) mai ales prin declaratie fostului conducator al acestui "camatar international" (daca-mi aduc bine aminte ca era apreciat ,undeva, organismul care taie, face si desface cum vrea el - pardon EI numit FMI) - http://glasul.info/2015/05/28/ma-numesc-fmi-camatar-international-fara-scrupule-si-caut-mereu-o-victima-noua/.

Facand legatura intre cele doua (manifestarea si camataritul), mi-am adus aminte ca, dupa insangeratul 1989, care ne-a adus noua, saracilor ce ne-a adus, o anumita structura a fost infierata cu manie "capitalist-democratica" pentru ca a "supt sangele poporului" - CEPEX-ul. Mintile care au pus la cale exploatarea omului de catre un om au trebuit sa raspunda.
Citind despre modul perfid in care niste oameni, liber si democrati (oare?) au pus la cale neo-inrobirea romanilor printr-o exploatare veche, dar cu tenta de "libertate" stateam si ma gandeam: pe ei cine-i trage la raspundere si-i judeca?
Care pe ei? Noul CEPEX: liderii partidului de guvernamant de la data semnarii contractului inrobitor cu FMI, presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si liderii de grup parlamentar din aceeasi categorie, Presedintele care a promulgat acel act odios si cei care si-au dat avizul "constitutional" pentru aplicarea acestuia. Caci, dupa cate imi aduc aminte, poporului nu i s-a cerut parerea. Tabloul nu ar fi complet daca nu s-ar adauga responsabilitatea unor anume structuri menite tocmai sa apere libertatea si contitutionalitatea natiunii si poporului, basca imixtiunea externa a "parintilor" in ale libertatate si democratie din U.E. si de peste "lac".

Sa nu-ti ramana in amintire lacrimile ascunse ale maestrului si tristetea cu care s-a stins? Probabil si el si-a dat seama ca pe acest CEPEX nu-l poate si nu vrea sa-l judece nimeni. Caci, nu-i asa, DEMOCRATIA E SUS. Jos e ... ruperea.

Trist gand, la sfarsit. De august.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu