marți, 2 aprilie 2019

Presupunand si... sperand!

Presupunand ca lucrurile ar fi luat o alta turnura, ca sunt profesor si, in acelasi timp, fac parte dintr-o anume latura a spiritualitatii care a produs o mare schimbare in lume, gandul de astazi m-a indemnat spre o autocercetare care, paradoxal, m-a facut sa raman uimit. De ce? Din cauza lecturarii unui anume cod deontologic care tine doar de profesiunea pe care am imbratisat-o nu pentru a obtine avantaje de orice fel ci a ma putea bucura, asa cum m-a invatat filmul cu acelasi titlu, de frumoasa urare "Domnului profesor, cu dragoste".

Pentru cei interesati, las link-ul acesta :
https://www.portalinvatamant.ro/articole/diverse-31/codul-etic-al-profesorului-2018-a-fost-publicat-in-monitorul-oficial-meditatiile-la-clasa-sunt-interzise-8176.html.

Pentru sustinatori si contestatari redau, prin copy-paste, cateva articole mai mult decat relevante din acelasi document:

"...
Art. 3. 
Respectarea prevederilor prezentului cod reprezinta o garantie a cresterii calitatii si prestigiului invatamantului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul urmatoarelor obiective:
a) mentinerea unui grad inalt de profesionalism in exercitarea atributiilor personalului didactic;
b) cresterea calitativa a relatiilor dintre partile implicate in actul educational;
c) eliminarea practicilor inadecvate si imorale ce pot aparea in mediul educational preuniversitar;
d) cresterea gradului de coeziune a personalului implicat in activitatea educationala;
e) facilitarea promovarii si manifestarii unor valori si principii aplicabile in mediul scolar preuniversitar, inserabile si in spatiul social;
f) sensibilizarea opiniei publice in directia sustinerii valorilor educatiei.

CAPITOLUL II
Valori, principii si norme de conduita
 
Art. 4. 
Personalul didactic trebuie sa isi desfasoare activitatea profesionala in conformitate cu urmatoarele valori si principii:
a) impartialitate si obiectivitate;
b) independenta si libertate profesionala;
c) responsabilitate morala, sociala si profesionala;
d) integritate morala si profesionala;
e) confidentialitate si respect pentru sfera vietii private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea si promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educatiei;
h) respectarea legislatiei generale si a celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate si corectitudine;
k) atitudine decenta si echilibrata;
l) toleranta;
m) autoexigenta in exercitarea profesiei;
n) interes si responsabilitate in raport cu propria formare profesionala, in cresterea calitatii activitatii didactice si a prestigiului unitatii si institutiei de invatamant preuniversitar, precum si a specialitatii, domeniului in care isi desfasoara activitatea;
o) implicare in procesul de perfectionare a caracterului democratic al societatii.
 
Art. 5. 
In relatiile cu beneficiarii directi ai educatiei, personalul didactic are obligatia de a cunoaste, de a respecta si de a aplica norme de conduita prin care se asigura:
a) ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a beneficiarilor directi ai educatiei prin:
(i) supravegherea atat pe parcursul activitatilor desfasurate in unitatea de invatamant, cat si in cadrul celor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia;
(ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice si a tratamentelor umilitoare asupra beneficiarilor directi ai educatiei;
(iii) protectia fiecarui beneficiar direct al educatiei, prin sesizarea oricarei forme de violenta verbala sau fizica exercitate asupra acestuia, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a acestuia, in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
(iv) combaterea oricaror forme de abuz;
(v) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu beneficiarii directi ai educatiei;
b) interzicerea oricaror activitati care genereaza coruptie:
(i) fraudarea examenelor;
(ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, in vederea obtinerii de catre beneficiarii directi ai educatiei de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea;
(iii) favoritismul;
(iv) meditatiile contra cost cu beneficiarii directi ai educatiei de la formatiunile de studiu la care este incadrat;
c) asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor educatiei incluzive;
d) respectarea demnitatii si recunoasterea meritului personal al fiecarui beneficiar direct al educatiei.
 
Art. 6. 
In relatiile cu parintii si cu reprezentantii legali ai beneficiarilor directi ai educatiei, personalul didactic respecta si aplica norme de conduita prin care se asigura:
a) stabilirea unei relatii de incredere mutuala si de comunicare;
b) respectarea confidentialitatii informatiilor, a datelor furnizate si a dreptului la viata privata si de familie;
c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educationale oferite, in conditiile art. 5 lit. b) pct. (ii);
d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precadere a celor deschise si gratuite, fara a impune achizitionarea celor contra cost.
 
Art. 7. 
(1) Relatiile colegiale ale personalului didactic se bazeaza pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranta, sprijin reciproc, confidentialitate, competitie loiala.
(2) in activitatea profesionala, personalul didactic evita practicarea oricarei forme de discriminare si denigrare in relatiile cu ceilalti colegi si actioneaza pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului.

Art. 8. 
Personalul didactic care indeplineste functii de conducere, de indrumare si de control sau care este membru in consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau al inspectoratului scolar respecta si norme de conduita manageriala prin care se asigura:
a) promovarea standardelor profesionale si morale specifice;
b) aplicarea obiectiva a reglementarilor legale si a normelor etice;
c) evaluarea obiectiva conform atributiilor, responsabilitatilor si sarcinilor de serviciu din fisa postului;
d) prevenirea oricarei forme de constrangere sau abuz din perspectiva functiei detinute;
e) prevenirea oricarei forme de hartuire, discriminare a personalului didactic si a beneficiarilor directi ai educatiei.
 
Art. 9. 
In exercitarea activitatilor specifice (scolare si extrascolare), personalului didactic ii este interzis:
a) sa foloseasca baza materiala din spatiile de invatamant in vederea obtinerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte;
b) sa foloseasca, sa produca sau sa distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) sa organizeze activitati care pun in pericol siguranta si securitatea beneficiarilor directi ai educatiei sau a altor persoane aflate in incinta unitatii sau a institutiei de invatamant;
d) sa consume alcool si substante interzise, cu exceptia celor recomandate medical;
e) sa permita si sa incurajeze consumul de alcool si de substante interzise de catre beneficiarii directi ai educatiei, cu exceptia celor recomandate medical;
f) sa organizeze si sa practice pariuri si jocuri de noroc.
 
Art. 10. 
In relatiile cu alte unitati si institutii de invatamant, precum si cu institutiile si reprezentantii comunitatii locale, personalul didactic respecta si aplica norme de conduita prin care:
a) asigura sprijin in scopul furnizarii unor servicii educationale de calitate;
b) manifesta responsabilitate si transparenta in furnizarea de informatii catre institutiile de stat in protejarea drepturilor beneficiarului direct al educatiei, atunci cand interesul si nevoia de protectie a acestuia impun acest lucru...."

Asa am presupus, dar...

Tinand cont ca legea la care se face referire este din 2011 iar Codul a fost aprobat in 2018 mi-am dat seama ca diferenta de data releveaza, de fapt, o prapastie mult mai profunda si mai periculoasa caci, prin schimbarea paradigmei , am produs o deconcentrare si deconectare de la ceea ce, frumos si elementar, prezinta cele 10 puncte ale capitolului doi, sus prezentat.

Daca vreti sa ma contraziceti, lecturati-l din nou comparativ cu un mod de manifestare intr-o anume pozitie cheie la care, presupunand ca as fi ajuns, eu nu as fi procedat asa.

De ce?

Pentru ca intre multele alte invataturi pe care le-am parcurs pe traseul devenirii mele profesionale si nu numai, se gaseste una care spune (o voi reda in mai multe variante, pentru intelesul tuturor de pe  http://www.bibliaortodoxa.ro si https://www.bible.com/bible):

"
17.Nu răsplătiţi nimănui răul cu rău. Purtaţi grijă de cele bune înaintea tuturor oamenilor.
18.Dacă se poate, pe cât stă în puterea voastră, trăiţi în bună pace cu toţi oamenii." (http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=70&cap=12)

"17Nu răsplătiţi nimănui răul cu rău. Aveţi grijă să faceţi lucruri bune înaintea tuturor oamenilor. 18Pe cât stă în puterea voastră, trăiţi în pace cu toţi oamenii." (Noul Testament Interconfesional 2009)

"17 Nu întoarceți nimănui răul pentru rău, aveți în vedere [să faceți] bine înaintea tuturor oamenilor.18 Dacă este posibil, atât cât depinde de voi, trăiți în pace cu toți oamenii." (Versiunea Biblia Romano-Catolică 2013)
"17Nu întoarceţi nimănui rău pentru rău. Urmăriţi ce este bine înaintea tuturor oamenilor. 18Dacă este cu putinţă, întrucât atârnă de voi, trăiţi în pace cu toţi oamenii."(Biblia sau Sfânta Scriptură cu Trimiteri 1924, Dumitru Cornilescu
"17Haltet euch nicht selbst für klug. Vergeltet niemand Böses mit Bösem. Fleißigt euch der Ehrbarkeit gegen jedermann. 18Ist es möglich, soviel an euch ist, so habt mit allen Menschen Frieden. "(Lutherbibel 1912)

Caci, trecand peste presupunere, incerc sa fiu cat mai aproape de cele doua puncte ale unui Cod mult mai important decat cel etic al profesorului. 
Si sper sa reusesc!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu