miercuri, 2 ianuarie 2019

Gand scurt la inceput de an 2019!

Suntem deja in noul an 2019, an care va cunoste si va produce, dupa cum scriu majoritatea site-urile de specialitate, profunde schimbari. Gandind la aceste schimbari, am cautat ceva relevant pentru acest ...alt nou inceput si, cum mi-am amintit cat de schimbatori suntem, am vrut sa ma opresc tot la poemul pe care l-am postat in pagina mea de prezentare. 

Doar ca, "rasfoind" paginile virtuale, am dat peste ceva incitant pe  https://www.delaomlaom.ro/2010/08/r-kipling-daca ...-si-replica-lui-k-varnalis-anti-daca/.

Cum mi s-a parut o adevarata provocare, mi-am propus sa va las sa alegeti "profilul" cu care puteti influenta ori schimba in vreun fel anul acesta. Sau nu!

Eu raman constant!

Lectura placuta si...meditare si mai si!!!!!!!


"Daca… (If…)
Daca-ti ramane mintea cand cei din jur si-o pierd
si, fiindc-o ai, te-apasa sub vorbe care dor;
daca mai crezi in tine cand altii nu mai cred
si-i ierti si nu te superi de indoiala lor;
daca de asteptare nu ostenesti nicicand,
nici de minciuna goala nu-ti clatina gandul drept;
daca izbit de ura, nu te razbuni urand,
si totusi nu-ti pui masca de sfant sau de-ntelept;
daca visezi, dar visul stapan de nu ti-l faci
sau gandul, desi judeci, de nu ti-e unui tel;
daca-ncercand triumful sau prabusirea, taci
si poti, prin amandoua trecand, sa fii la fel;
daca induri sa afli cinstitul tau cuvant
rastalmacit, naivii sa-i duca in ispita;
sau truda vietii tale, spulberata-n vant,
de poate iar s-o-nalte unealta prea tocita;
daca poti strange toate castigurile tale
ca sa le joci pe-o carte si sa le pierzi asa
si iarasi de la capat sa-ncepi aceeasi cale,
fara sa spui o vorba de neizbanda ta;
daca poti gandul, nervii si inima, sa-i pui
sa te slujeasca inca peste puterea lor,
desi in trupul firav o alta forta nu-i,
– afara de vointe ce le impune: “spor”;
daca te vrea multimea, desi n-ai lingusit
sau langa rege umbli ca lang-un oarecare;
daca de rai sa prieteni nu poti sa fii ranit;
daca nu numai unul, ci toti iti dau crezare;
daca ajungi sa umpli minutul trecator
cu saizeci de clipe de vesnicii, mereu
vei fi pe-ntreg Pamantul deplin stapanitor
si, mai presus de toate, un OM – copilul meu.
Joseph Rudyard KIPLING
P.S. Iata si “replica” la poemul “Daca…”:
Anti-Daca
De poti sa faci pe prostul cand altul te repede –
facand-o pe desteptul – si cu-n cuvant nu-l certi;
de nu te-ncrezi in nimeni si nimeni nu te crede;
de-ti poti ierta pacatul, dar altora nu-l ierti;
de nu amai o clipa un rau sa-l implinesti
si daca minti mai tare cand altii nu spun drept;
de-ti place in iubire cu ura sa izbesti
si totusi iti pui masca de sfant si de-ntelept;
de te tarasti ca viermii si-n visuri nu-ti iei zborul
si numai interesul il sui la rang de tel;
de parasesti invinsul si treci cu-nvingatorul
si-i vinzi, fara sfiala, pe amandoi la fel;
de rabzi sa-ti afli scrisul si spusa, talmacite
drept adevar, sa-nsele multimea oarba, si
cand vorbele si fapta in vant ti-s risipite,
tu, dandu-le la dracu, poti altele scorni;
de poti sa faci intr-una dintr-un castig o mie
si patria pe-o carte s-o vinzi la primul semn;
de nu-ti platesti banutul luat ca datorie,
dar tu sa fii platitul gasesti ca-i drept si demn;
de poti sa-ti storci si gandul si inima si nervii,
imbatranite-n rele, sa faca rele noi
si sub nehotarare plecandu-te ca servii,
cand toti striga: ‘nainte doar tu sa strigi: ‘napoi;
daca, stand in multime te-mpaunezi semet,
dar langa cel puternic ingenunchiezi slugarnic
si pe dusmani sau prieteni, tratandu-i cu dispret,
te faci ca tii la dansii, dar ii inseli amarnic;
daca nu pierzi momentul sa faci oriunde-un rau
si-n umbra lui te-nlinisti ca-n umbra unui pom,
al tau va fi Pamantul cu tot prisosul sau:
vei fi-ntre Domni: Intaiul, dar niciodata OM!
Kostas VARNALIS
Traducerea poemelor: Neculai CHIRICA
Sursa: Gazeta literara, 6 iulie 1967"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu