luni, 11 martie 2019

Cui i-a frica de....???

Ca treaba merge prost in "eterna si fascinanta Romanie" adusa la sapa de lemn de cei care, marginalizati fiind de nomenclaturistii de prim rand al PCR, s-au gandit sa se "revanseze" pe seama poporului, dupa accederea la putere ca urmare a faptului ca "stupid people" "munceste, nu gandeste", nu este o noutate si nu mi-am propus sa antamez un asemenea subiect.

Nu mi-am propus nici sa dezleg misterul enuntului "Cui i-e frica de Virginia Woolf"!

Mi-am propus, in schimb, sa aduc in atentia celui, sau celor, care vor trece pe aici, pe acest blog din intamplare sau nu, intrebarea care, in contextul amplelor dezbateri nascute de realizarea unui intreprinzator om de afaceri moldovean, mi se pare foarte interesanta, incisiva si de neocolit: CUI I-E FRICA DE STEFAN MANDACHI?

Cum dezbaterile pe care le-am urmarit, mai ales prin intermediul FM, au scos in evidenta in special coalizarea autoritatilor de tot felul pentru a demonstra si infiera, cu manie proletara as spune, ilegalitatile comise de afaceristul in cauza, am cautat in spatiul online ceva care sa demonstreze ca, de fapt, frica este legata de cu totul alte motive decat simpla intreprindere, curajoasa si inedita, care ar trebui sa trezeasca nu doar constiintele ci si atitudinile pentru ca, intr-adevar, Romania sa-si merite locul pe care l-a avut si trebuie sa-l aiba intre tarile democrate, acum si-n viitor.

Pentru inceput, vreau sa dau cursul valutar BNR la nivelul zilei (doar euro):

"Curs valutar (exprimat in RON) comunicat in data de 11 martie 2019

EUR - Euro - 4.7516 " (https://www.cursbnr.ro/arhiva-curs-bnr-2019-03-11)

Si acum sa antamam problema in cauza:

Am gasit, in mediul online, doua articole pe care le supun atentiei.
Primul, de pe https://www.activenews.ro/stiri-social/PRIMUL-metru-de-autostrada-pentru-Moldova-a-fost-construit-de-un-om-de-afaceri-154887 spune asa:

"Cu 4500 de euro, 17 muncitori și 7 ore de lucru s-a finalizat cel mai rapid șantier al celei mai scurte autostrăzi private din Moldova." 

Pentru clarificare, desi nu se aminteste de TVA, voi considera suma respectiva fara TVA, din motive de comparare cu datele evidentiate imediat. Suma "tradusa", apoi la cursul zilei, in 21.382, 20 ron /m.
Asta inseamnd 21.382.200 ron/ km (fara TVA)!

Si acum sa ne minunam!!!!!!!

Iata ce am gasit pe http://www.130km.ro/a0.html - Calendarul finalizarii proiectelor de autosstrazi in Romania (doar un exemplu, pentru studiu)


"Autostrada Bucuresti Sud reprezinta proiectul de realizare a Centurii Bucuresti Sud in regim de autostrada. Aceasta are o lungime de 50,8 kilometri si ar trebui sa faca parte dintr-un inel de autostrada in jurul Capitalei, cu o lungime totala de 101 kilometri.

In lunile aprilie-mai 2018 au fost anuntati castigatorii pentru toate cele trei loturi:

Lotul 1
, 16,3km, castigator Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, pret 830.679.662,15 lei fara TVA. Selectia a fost contestata.
Lotul 2
, 17,0km, castigator Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, pret 750.849.942,12 lei fara TVA.
Lotul 3
, 17,5km, castigator asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading SRL, pret de 853 milioane lei, termen de executie 42 de luni."

Situatia am gasit-o concretizata in media astfel:
https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-primul-contract-pentru-autostrada-centura-a0-capitalei-semneaza-sambata-17-160-mil-euro-18-luni-licitatie.htm
(cei interesati pot afla detaliile citind).

Ca simplu privitor din exterior, cu toate ca, o scurta perioada, am activat si ca responsabil siguranta circulatiei pe un tronson de modernizare al E-85, ma gandesc la faptul ca nu de actiunea in sine a omului de afaceri le este frica celor care ar trebui sa se gandeasca la modernizarea infrastructurii nationale ci la modul in care, prin licitatiile organizate, se intampla ca sumele sa depaseasca, de cele mai multe ori, dublul celei obtinute de "experimentul" in cauza.

Caci, daca "artimetic" facem un calcul, vizavi de investitia moldoveanului, rezulta ca, in raport doar cu suma acestuia, pe speta in discutie avem urmatoarea situatie:

pentru lotul 1 = 50.961.942,47 ron/km (2.39)
pentru lotul 2 = 44.167.643,66 ron/km (2.07)
pentru lotul 3 = 48.742.857,15 ron/km (2,28)

Acum, ca diferenta de teren, relief samd impun corectii de pret, e normal ca suma sa fie usor discutata. 

Dar nu trebuie uitat ca este posibil ca la executia metrului respectiv de autostrada TVA-ul sa fie inclus, ceea ce schimba datele problemei. La fel cum se schimba datele problemei din moment ce la acelasi metru de autostrada, cu siguranta nu au existat "cheltuieli administrative de cel putin 10 procente" sau altfel de cheltuieli "paralele", care sa ridice pretul ofertei pentru a fi acceptata. 
Fara a lua in discutie timpul de executie, cel al "specialistilor", al subcontractantilor samd. 
Si ca autostrada respectiva este una privata!

Asa stand, deci lucrurile, raman la intrebarea: cui i-e frica de demonstratia lui Stefan Mandachi?

Raspunsul este asteptat, cred, de toti cei care, platind rovinieta, isi rup masinile pe autostrazile deja in circulatie sau pe drumurile modernizate recent si la fel de recent peticite. Si nu numai!

Ca o nota de multumire, pe tronsonul E-85 la care am contribuit si eu, desi sunt cateva reparatii, carosabilul arata aproape ca la darea lui in exploatare, in 2005. Si o spun cei care circula constant pe el, nu eu care-l "vizitez" de 2-3 ori pe an. 

La buna vedere pe 15 martie ac, deci?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu