duminică, 2 octombrie 2016

"Speta" spre ... meditare

Pentru ca este o zi in care putem si sa meditam, dar fiecare face ce poate si pentru ca in saptamana tocmai incheiata am ascultat, pe langa stirile triste si cateva "idei" care mi-au dat idei, astazi mi-am propus sa las una dintre acestea ca "speta" spre meditare acum si in viitor.

Amintea un realizator de emisiuni radio despre o anume persoana care a lasat o butada celebra ca indemn motivational: "„Din punct de vedere al aerodinamicii, bondarul nu ar trebui să poată să zboare. Dar bondarul nu știe asta și zboară în continuare.”  (Mary Kay Ash )
Un singur gand s-a itit din ascultarea acestei stiri. Mint, doua.

Primul este legat de bondarul in speta. Cum el nu are constiinta de sine m-am intrebat: nu stie sau asa a fost el setat?

Al doilea, mai "umanizat" priveste alti "bondari", care ar fi trebuit sa stie ca "NU ORICE LUCRU CARE ZBOARA SE CHEAMA AVION!". Si ca, in speta, nu orice poleiala are valoare.
Acum, ca o paranteza, faptul ca ni se proiecteaza filmele splendide, urmarite in anii copilariei, cu Winnetou nu este si o incercare de a ne reaminti de modul in care s-au pierdut valorile (pe margele sau "apa de foc")?
Si iar ma intreb: nu s-a stiut sau asa erau setate PLANURILE postdecembriste?
Raspunsuri se tot cauta, de peste un sfert de veac. De democratie originala romaneasca.

In democratia reala, nici nu era nevoie sa se caute. Pentru ca acolo lucrurile sunt asezate altfel. Nu spun ca acolo nu exista probleme, derapaje sau alte disfunctionalitati. Realitatea este plina de astfel de exemple si exceptii. Doar ca, se pare, acolo exceptia confirma regula.

Si uite asa, meditând la acea butada am ajuns sa constat cat de motivationala poate fi o butada. Sau nu.

Iar daca o butada poate face asa ceva (si este adusa in atentie), de ce nu ne-am intoarce si la O INVATATURA mult mai relevanta care ar trebui sa motiveze mai mult decat o simpla zicere? Ce invatatura?

Cea redata in Cartea Cartilor care, in capitolul 30 al Proverbelor, spune (si nu fac nici o subliniere, chiar daca ar trebui):


"Proverbele lui Agur
1 Cuvintele lui Agur, fiul lui Iache – un oracol. Oracolul acestui om pentru Itiel, pentru Itiel şi pentru Ucal:
2 „În mod sigur, sunt cel mai neinstruit dintre oameni şi nu am priceperea oamenilor.
3 N-am învăţat înţelepciunea şi nu am cunoştinţa Celui Sfânt.
4 Cine a urcat în ceruri şi a coborât de acolo? Cine a adunat vântul în palmele lui? Cine a strâns apele în haina lui? Cine a stabilit toate marginile pământului? Care este numele lui şi cum se numeşte fiul său? Spune-mi, dacă ştii!
5 Orice cuvânt al lui Dumnezeu este testat, este un scut pentru cei ce îşi găsesc refugiul în El.
6 Nu adăuga nimic la cuvintele Lui, ca să nu te mustre şi să fii găsit mincinos.
7 Două lucruri Îţi cer, DOAMNE, nu mă refuza înainte de a muri:
8 depărtează de la mine falsitatea şi minciuna; nu-mi da nici sărăcie, nici bogăţie, dă-mi doar pâinea pentru fiecare zi,
9 ca nu cumva în bogăţie să mă lepăd de Tine şi să spun: „Cine este DOMNUL?“ sau, în sărăcie fiind, să fur şi să necinstesc Numele Dumnezeului meu.
10 Nu bârfi un slujitor înaintea stăpânului său, ca nu cumva să te blesteme şi să fii găsit vinovat!
11 Sunt unii oameni care îşi blestemă tatăl şi nu-şi binecuvântează mama.
12 Alţii se consideră curaţi, deşi nu sunt spălaţi de murdăria lor.
13 Sunt unii ai căror ochi sunt semeţi şi a căror privire este dispreţuitoare.
14 Sunt unii ai căror dinţi sunt nişte săbii şi ale căror măsele sunt nişte cuţite, ca să-l devoreze pe cel sărac de pe pământ şi pe cel nevoiaş dintre oameni.
15 Lipitoarea are două fiice: „Dă!“ şi „Dă!“ Trei lucruri sunt nesăţioase, chiar patru nu spun niciodată: „Destul!“:
16 Locuinţa Morţilor, femeia stearpă, pământul care nu este niciodată sătul de apă şi focul care nu spune niciodată: „Destul!“
17 Ochiul care dispreţuieşte un tată şi desconsideră ascultarea de mamă va fi scobit de corbii din vale şi va fi mâncat de puii de vultur.
18 Trei lucruri sunt prea uimitoare pentru mine, chiar patru pe care nu le înţeleg:
19 calea vulturului pe cer, calea şarpelui pe stâncă, calea corăbiei în mijlocul mării şi calea unui bărbat cu o fecioară.
20 Iată care este calea unei femei care săvârşeşte adulter: ea mănâncă, se şterge la gură şi spune: „N-am făcut nimic rău!“
21 De trei lucruri tremură pământul, chiar patru nu le poate îndura:
22 un slujitor care ajunge rege, un nebun care se satură de pâine,
23 o femeie dispreţuită care se mărită şi o slujitoare care o moşteneşte pe stăpâna ei.
24 Patru fiinţe sunt neînsemnate pe pământ, dar ele sunt deosebit de înţelepte:
25 furnicile, nişte creaturi cu o mică putere, dar care îşi adună mâncarea vara;
26 viezurii de stâncă, nişte creaturi cu o mică forţă, dar care îşi fac casa în stânci;
27 lăcustele, care deşi nu au un rege, ele înaintează împreună în şiruri,
28 şi şopârla pe care o poţi prinde cu mâna, dar care se găseşte totuşi şi în palatele regilor.
29 Trei fiinţe au un pas impunător şi chiar patru merg cu graţie:
30 leul, viteazul animalelor, care nu se retrage dinaintea nimănui;
31 cocoşul ţanţoş, ţapul şi regele în fruntea oştirii.
32 Dacă ai făcut pe nebunul şi te-ai lăudat pe tine însuţi sau dacă ai plănuit ceva rău, pune-ţi mâna la gură!
33 Căci aşa cum baterea laptelui produce smântână, şi lovirea nasului dă sânge, tot aşa şi provocarea mâniei aduce certuri."
(http://www.bibleserver.com/text/NTR/Proverbele30)

Astfel, ma gândesc ce bine ar fi, pentru tara si popor, daca "bondarii" nostri politici si trepadusii din jurul lor ar avea CONSTIINTA PATRIOTICA DE A STI macar aceasta invatatura.

O speta care merita, cred eu, mai multa atentie si meditare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu