duminică, 5 februarie 2017

Gand cu alt ... SCOP

Am revazut postarea de ieri si mi-am dat seama ca, in titlu, am uitat sa precizez un cuvant. Poate nesemnificativ pentru actualitatea romaneasca, dar semnificativ pentru ceea ce vreau sa las, astazi spre meditare. 

DIDACTIC.

De ce? Pentru ca, urmarind in aceasta dimineata orice altceva decat politica si neputand fi in alta parte, din cauze familiale, am dat peste o productie cinematografica din 2004, transmisa pe un post tv cu filme "Ike: Ziua Z".
Nu intru in subtilitatile cinefililor si nici nu analizez pelicula respectiva. Sunt usor de gasit referinte in mediul virual si nu numai.

Mie mi s-a parut interesant cu totul altceva si despre acest altceva m-am gandit sa las cateva reflectii.
Astfel, trecand peste interpretare, intriga si realitate istorica, am ramas impresionat de cateva scene si replici pe care le consider adevarate spete didactice pentru cei care vor si urmaresc, cu tot dinadinsul puterea. Si cum acestea se regasesc pe parcursul intregului film, am retinut doar trei, pe care le redau din memorie. Doar din memorie.

Prima dintre ele se deruleaza in fata unui tablou impunator care reprezinta retragerea lui Napoleon din Rusia.
Ingandurat, Ike priveste tabloul iar un general care-l insoteste permanent afirma, referindu-se la personajul central, Napoleon, "E inghetat". 
Ike ii raspunde tulburator (dupa parerea mea): "Nu la el ma gandeam ci la bietii soldati!".

A doua scena se petrece imediat dupa darea ordinului pentru inceperea "Operatiunii Overlord" si mi-a ramas in memorie printr-o fraza de mare "clasa" rostita de Ike: "Pentru un moment am fost cel mai  important om din istorie. Acum, caporalul de la Juno si soldatul de pe Omaha sunt cei mai importanti!".

A treia, dar nu ultima, vizeaza atitudinea avuta la aflarea primelor rezultate ale debarcarii duupa citirea unui mesaj transmis de comandantul trupelor aeropurtate. Afland ca procentajul pierderilor este doar 20%, Ike afirma "chiar daca 20% pierderi este mai bine decat 70% (cum se prognozase), si o singura viata inseamna o mare pierdere. Iar daca pieri tu sau cineva drag tie, pierderea aceea este de 100%".

Am redat aceste pasaje, doar aceste pasaje dintr-un sirag mult mai mare si mai important (probabil lasate in memoriile celui care va deveni presedintele republican Dwight D. Eisenhower) cu un singur scop: didactic.

Si tare m-as bucura daca toti pretendentii la functii publice, cu zambet mai mult sau mai putin de complezenta, cu pile-cunostinte si relatii in tara sau strainatate si cu CV-uri mai mult sau mai putin pompoase ar viziona pelicula sau ar citi biografia generalului, asa, nu doar pentru imbogatirea limbajului ci pentru instruire si pregatire in ceea ce inseamna slujirea poporului. Si, astfel, sa nu mai aiba nevoie de mitinguri si contramitinguri, sustineri perfide si ipocrite si toate "binecuvantarile" cu care inrobesc poporul pentr atingerea scopurilor lor absconse.

Caci spunea personalitatea respectiva ca el nu face decat sa caute, cu intelepciune, sa-si indeplineasca sarcina pe care a primit-o.

Si permanent, nu doar in film, cred ca in toata viata lui a afirmat cu tarie : "DUMNEZEU SA NE AJUTE!"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu