luni, 26 octombrie 2015

Despre niste ... declaratii

8 Şi David a zis lui Dumnezeu: "Am săvârşit un mare păcat făcând lucrul acesta! Acum, iartă fărădelegea robului Tău, căci am lucrat în totul ca un nebun!"8 Atunci a zis David catre Dumnezeu: "Am gresit mult, facand aceasta; iarta dar vina robului Tau, ca m-am purtat cu totul nepriceput".
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/cronici-1/21/)

A, nu la declaratiile politice recente de astazi si de mai ieri m-am gandit atunci cand m-am asezat in fata "uneltei". Nu ca nu m-ar interesa "chestiunea zilei" ci dimpotriva.

Dar astazi dimineata mi-a fost dat sa ascut o declaratie care mi s-a parut mult mai importanta pentru a fi retinuta, decat oricare alta incercare de "dregere a busuiocului" sau de scuze care acuza. Din pacate nu o pot reda pentru ca se gaseste pe site-ul radioului pe care-l ascult, "Europa FM".

Da, despre Gabriel Cotabita este vorba si despre declaratia lui facuta intr-un moment de cumpana sau cinism, dupa cum fiecare dintre noi poate interpreta prezentul mioritic, cu nimic deosebit de "epoca Caragiale" sau, de ce nu, de lumea ... a patra.
Si pentru a fi in acord cu "speta zilei" si cu multitudinea de postari din media, vreau doar sa redau, strict din memorie unul din motivele care m-au facut sa ma rezum la aceasta declaratie.

Spunea celebra personalitate, ca artist si ca persoana care a trecut "pe acolo" si a avut sansa de a se reintoarce, ca dupa experienta avuta (redau doar din memorie) "i s-au schimbat toate prioritatile iar lucrurile materiale, lumesti i-au iesit din atentie".

Traversam, de o saptamana, o alta perioada bulversata si bulversanta din istoria recenta a democratiei noastre originale. Zbateri si dezbateri fac obiectul stirilor si emisiunilor de analiza, tabere pro si contra isi incordeaza muschii in rezolvarea a ceva ce, intr-o lume normala, nu cere nici un efort deosebit pentru a se rezolva. 

De ce toate acestea?

Pentru ca, in alergarea noastra nebuna dupa material, titluri si onoruri uitam ca nimic din ceea ce avem, acum si aici, nu merge cu noi "dincolo".
Animalicul din noi, daca pot spune asa, este mai puternic decat insasi constiinta noastra care, dimineata cand ne uitam in oglinda, ne avertizeaza ca nu este bine ceea ce facem. Daca avem constiinta.

Nu vreau sa fac mai multe comentarii, pentru ca ele poate nu inseamna nimic pentru cine nu a ascultat declaratia despre care am facut referire.Si nu stiu daca mai este ceva de spus, dupa ce o asculti. Decat ca te cuprinde o anume stare de meditatie si introspectie. Daca te consideri OM.

De-a lungul istroriei noastre recente am ascultat doi oameni care au facut declaratii asemanatoare celei de la inceput.
Unul, cu ascendent in regimul trecut si fost "sef", " ... in timpul uneia din ședințele publice ale procesului de la tribunal și-a justificat deciziile și acțiunile spunând: Am fost un dobitoc!" (https://ro.wikipedia.org/wiki/Tudor_Postelnicu)
Al doilea, mai in zilele noastre a spus "Am fost cel mai prost ministru din istoria României." (http://www.agerpres.ro/justitie/2015/10/12/gabriel-sandu-in-dosarul-microsoft-am-fost-cel-mai-prost-ministru-din-istoria-romaniei-14-52-23)

Acum, stau si ma gandesc la toate aceste declaratii. 
Fiecare dintre ele merita atentie, analiza si meditatie caci, chiar daca au fost spuse in contexte diferite, ele tin de latura umana a celor care le-au rostit si prezinta o parere de rau. Nu comentez si care parere de rau. Sau pentru ce (cel putin in cazul ultimelor doua).

Avand, asadar, in atentie aceste declaratii ma intreb ce trebuie sa mai faca cineva care a gresit (si stie acest lucru) pentru a se reabilita, in afara de a iesi public si a incerca o justificare lamentabila, incolora, insipida si total inoportuna?

SA FIE OM.
Si pentru a-i scuti pe altii de cautarea prin dictionare si tomuri, o sa dau eu, prin copy-paste, definitia omului asa cum am gasit-o intr-una dintre traducerile gasite pe net si pe care mi-am pus-o in prezentarea de pe pagina blogului :

"Dacă-ntre Regi ţi-e firea neschimbată
Ca şi-n Mulţime - nu străin de ea;
Amic sau nu, de nu pot să te-abată;
De toţi de-ţi pasă, dar de nimeni prea;
Dacă ţi-e dat, prin clipa zdrobitoare,
Să treci şi s-o întreci, mereu bonom,
atunci: a ta e Lumea asta mare
şi, mai mult, fiul meu: atunci - eşti Om!"
(Rudyard Kipling IF / DACĂ - http://www.pruteanu.ro/MeritaImag+Texte/if-daca-bil+.htm)

Tot o declaratie si aceasta.






 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu