vineri, 2 octombrie 2015

Ganduri dintr-un puzzle ... oarecare

"To be, or not to be: that is the question" (William Shakespeare)

Astazi, departe de a ramane inert la tot ce se intampla si ni se intampla cotidian, gandurile m-au purtat intr-un joc interesant. Spun asta deoarece nu stiu daca a mai "legat" un subiect pe o anume tema de o piesa, un film, o "speta" de cea mai mare importanta economico-financiara, o emisiune radio si o ... carte.
Eu asta am facut dupa ce ...

Acum cateva zile am ascultat la "radioul meu" cateva referinte despre o piesa care a avut deja avampremiera ieri si despre care specialistii redau, pe site-ul de pe care am copiat, ceva interesant sau foarte interesant (acest foarte interesant il voi reda bolduit, cu alte caractere de marime maxima):

"“Omul care mânca lumea” este un spectacol care tratează cu cinism diferite aspecte ale societății contemporane.

Datorită presiunilor sociale și personale, personajul principal trece printr-un moment de criză și caută să își recapete identitatea încercând să dea un sens nou vieții sale. Doar că în lumea meritocrației capitularea nu este o opțiunie iar cine îndrăznește să părăsească cursa capitalismului este aruncat din sistem.
Pe lângă aluziile la adresa societății capitaliste și a presiunilor pe care aceasta le generează asupra oamenilor, spectacolul pune în discuție niște probleme profund umane, conturând o relație specială, de ura-dragoste între personajul principal și tatal său. Ce soluție trebuie să aleagă acesta, atunci când parintele său, datorită degradării fizice și psihice, devine dependent de el, ajungând el însuși un copil.

Piesa “Omul care mânca lumea” a fost aleasă în 2010, ca fiind una dintre cele mai bune piese din Europa de către ETC – European Theatre Convention."
(http://uzp.org.ro/avanpremiera-omul-care-manca-lumea-in-regia-lui-alexandru-mazgareanu-joi-1-octombrie-la-teatrul-de-arta-bucuresti/)

Dupa ce de ceva timp in urma urmaresc, ca mai toata lumea cred, ceea ce cunoastem deja drept DieselGate, un scandal care ia amploare si care antreneaza si va antrena, exact ca un bulgare in rostogolirea lui de neoprit, multe pasiuni si controverse daca nu chiar mai rau.

Dupa ce astazi am ascultat cu mare atentie o emisiune in care se incerca invinuirea unei firme de renume sau a corporatiilor sau apararea a ceea ce, plastic se spunea (parafrazat, daca pot glumi) " c-asa-i in ... tenis!".
Mi-a ramas, iarasi o expresie redata de unul dintre participanti care, intre altele, facand trimitere la unul din criticii societatii comuniste a subliniat esenta unui adevar rostit de respectivul (redau pur si simplu din memorie): "daca afirmatia facuta despre comunism, ca este rau a fost corecta, afirmatia dupa care capitalismul este perfect este total incorecta" (sau cam asa ceva, si rog sa-mi fie iertata eroarea).

Dupa ce tot astazi am urmarit, asa in treacat unul din filmele care fac parte din "galeria de neomis", "Gemenii", comedie siropoasa care poate nu spune nimic nimanui.
Mie, in contextul celor redate anterior, mi-a trezit interesul singura "schema" care face legatura cu acest puzzel de care am amintit avandu-l in prim-plan pe miliardarul Beetroot McKinley care si-a dorit "ultimul racnet in materie de tehnica" si l-a avut, cu pretul nu a valizei cu bani data drept plata ci a unui glont.

Asa stand lucrurile si gandindu-ma daca sa critic sau nu societatea in care am intrat, dupa atatia ani de indoctrinare comunista, m-am vazut ca in fata unui joc puzzle cu mult mai multe piese decat m-as fi asteptat eu. Caci daca tavalugul s-ar oprei doar la aceste cateva mici "rateuri", nici n-ar fi ceva de comentat.
Dar avand in vedere toate dezvaluirile care incep sa apara, ca niste "victime colaterale" si gandindu-ma la ceea ce, deja se intampla in lume ca urmare a "victoriei capitaliste" nu pot sa nu ma intreb, ca personajul shakespearian (parafrazat, bineanteles): cine este si cine nu este ... vinovat(i)?

Si aici s-a facut legatura cu cartea de care aminteam la inceput, dar nu orice carte ci Cartea Cartilor. Caci de aceasta este vorba.
Iar jocul, dar de data aceasta nu de puzzle ci cel al memoriei mi-a adus aminte ca exista o afirmatie intre paginile acesteia care spune, fara echivoc:
9 Ce a fost va mai fi, şi ce s-a făcut se va mai face; nu este nimic nou sub soare.9 Ceea ce a mai fost, aceea va mai fi, si ceea ce s-a intamplat se va mai petrece, caci nu este nimic nou sub soare.
10 Dacă este vreun lucru despre care s-ar putea spune: "Iată ceva nou!", demult lucrul acela era şi în veacurile dinaintea noastră.10 Daca este vreun lucru despre care sa se spuna: "Iata ceva nou!" aceasta a fost in vremurile stravechi, de dinaintea noastra.
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/eclesiastul/1/)

Insa nu o voi lua "de la Adam si Eva", cum se exprima cei care cred ca acest lucru este inacceptabil in acest mileniu, cu toate ca de aici trebuie inceput. 
Dar trebuie sa "punctez" prima divizare a umanitatii comisa prin prima crima, a lui Cain, inversunarea oamenilor de a ramane uniti prin construirea "turnului Babel" si, de ce nu continua razvratire a unei anume natii si ... as putea continua, dar nu este acum si aici momentul. 

Ori toate astea nu au facut decat sa se constituie in germenii acestui nou dar totusi vechi mod de a interpreta lucrurile in acest mileniu de libertate si democratie (daca asa se poate numi acest mileniu al tragediilor globale si al exacerbarii eului uman) trimitandu-ne, chiar daca nu vrem noi sa contientizam, la insidioasa intrebare:

1 Şarpele era mai şiret decât toate fiarele câmpului pe care le făcuse Domnul Dumnezeu. El a zis femeii: "Oare a zis Dumnezeu cu adevărat: "Să nu mâncaţi din toţi pomii din grădină"?"1 Sarpele insa era cel mai siret dintre toate fiarele de pe pamant, pe care le facuse Domnul Dumnezeu. Si a zis sarpele catre femeie: "Dumnezeu a zis El, oare, sa nu mancati roade din orice pom din rai?"
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/genesa/3/)

si la dezastroasa ei "rezolvare".

Astfel, peste mii de ani, jocul murdar de puzzle la care asistam, ca simplii pioni pe esicherul politicii banului si doar a banului, nu este urmare a lipsei eticii si moralei, caci si setea totala dupa avere si putere are "morala ei" ci urmare a ceea ce, tot din aceasta mare sursa de inspiratie, aflam ca ar trebui sa fim, dar nu suntem:

1 (Un psalm al lui David.) Doamne, cine va locui în cortul Tău? Cine va locui pe muntele Tău cel sfânt?1 (Un psalm al lui David.) Doamne, cine va locui in locasul Tau si cine se va salaslui in muntele cel sfant al Tau?
2 - Cel ce umblă în neprihănire, cel ce face voia lui Dumnezeu şi spune adevărul din inimă.2 Cel ce umbla fara prihana si face dreptate, cel ce are adevarul in inima sa,
3 Acela nu cleveteşte cu limba lui, nu face rău semenului său şi nu aruncă ocara asupra aproapelui său.3 Cel ce n-a viclenit cu limba, nici n-a facut rau impotriva vecinului sau si ocara n-a rostit impotriva aproapelui sau.
4 El priveşte cu dispreţ pe cel vrednic de dispreţuit, dar cinsteşte pe cei ce se tem de Domnul. El nu-şi ia vorba înapoi dacă face un jurământ în paguba lui.4 Defaimat sa fie inaintea Lui "el ce vicleneste, iar pe cei ce se tem de Domnul ii slaveste; cel ce se jura aproapelui sau si nu se leapada,
5 El nu-şi dă banii cu dobândă şi nu ia mită împotriva celui nevinovat. Cel ce se poartă aşa, nu se clatină niciodată.5 Argintul sau nu l-a dat cu camata si daruri impotriva celor nevinovati n-a luat. Cel ce face acestea nu se va clatina in veac.
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/psalmi/15/)

pentru ca oamenii, asa cum am mai postat si anterior:

21 fiindcă, măcar că au cunoscut pe Dumnezeu, nu L-au proslăvit ca Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit; ci s-au dedat la gândiri deşarte, şi inima lor fără pricepere s-a întunecat.21 Pentru ca, cunoscand pe Dumnezeu, nu L-au slavit ca pe Dumnezeu, nici nu I-au multumit, ci s-au ratacit in gandurile lor si inima lor cea nesocotita s-a intunecat.
22 S-au fălit că sunt înţelepţi, şi au înnebunit;22 Zicand ca sunt intelepti, au ajuns nebuni.
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/romani/1/)

Si cred ca nu este doar parerea mea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu