miercuri, 6 august 2014

Tot despre ... actualitate

„Între oameni există unii care n-au depășit cu mult forma de existență animală sau de plantă.” — Emil Cioran

Tot stau si ma intreb, acum la "greul moment al ruperii coabitarii" (caci asa am inteles ca "s-a rezolvat" disputa interminabila dintre palate), cum ar suna "Actualitatea romaneasca" a Europei Libere in anul de gratie 2014.
Si ma mai intreb daca, in lumea libera si civilizata, mai exista o situatie asemanatoare cu cea prin care trecem noi, romanii de vreo zece ani, ani punctati de atatea "succesuri" incat am ajuns sa ne "curatim natural" (chiar in conformitate cu unele pronosticuri si previziuni facute de o pseudoguvernare de trista amintire ) si, nefericit, sa ne inrobim mai ceva ca pe vremea pe care o regreta tot mai multi compatrioti.

Tinand cont, insa, ca celebrul post emblematic al "libertatii si democratiei" functiona cu fonduri "de peste ocean" iar prezenta actualitate romaneasca este "rodul" colaborarii fratesti" dintre "super-democratiile" de pe cele doua maluri ale Atlanticului, raspunsul mi se pare mai mult decat cunoscut, daca am in vedere si "zbaterile si dezbaterile" cu iz de "separatie" din imediata noastra vecinatate vestica.

In atari conditii, astazi m-am oprit la citatul de inceput convins ca, nu numai pe dulcele nostru plai dar si "aiurea" exista oameni si oameni.
Unii si-au dedicat viata luptei reale pentru libertate si democratie (amintesc doar cazul unui luptator "atipic", care si-a dat viata pentru "UN VIS", pastorul baptist Martin Luther King).
Altii demonstreaza cat de mare poate fi "balciul desertaciunilor" certificand, astfel, ca "nimic din ce este omenesc nu le este strain", mai ales prin prisma implinirii intereselor si viselor personale.
Este simplu de ghicit cine si cum se inscrie si circumscrie fiecarei categorii.

Pentru ca mai putin ma intereseaza, insa, ce se intampla pe mapamond, dar nu ignor realitatea si cum "nu sunt turnul Eiffel" sa raman impasibil la aceasta dezastroasa "actualitate romaneasca" m-am gandit, dupa aflarea ultimelor "noutati", ca multora dintre alesii si numitii nostri, daca nu chiar tuturor, le trebuie "un imbold" pentru schimbarea statutului relevat de celebrul filozof in citatul sau. 
Il redau, prin copy-paste, spre stiinta, meditare si, de ce nu, schimbare:

4 "Oamenilor, către voi strig, şi spre fiii oamenilor se îndreaptă glasul meu.4 "Catre voi, oamenilor, se indreapta strigatul meu si glasul meu catre voi, fii ai oamenilor.
5 Învăţaţi-vă minte, proştilor, şi înţelepţiţi-vă, nebunilor!5 Voi, cei simpli, invatati cumintenia si voi, cei nebuni, inteleptiti-va!
6 Ascultaţi, căci am lucruri mari de spus, şi buzele mi se deschid ca să înveţe pe alţii ce este drept.6 Ascultati, caci voi spune lucruri marete si buzele mele se deschid pentru a inalta ceea ce este drept;
7 Căci gura mea vesteşte adevărul, şi buzele mele urăsc minciuna!7 Caci gura mea graieste adevarul si buzele mele se dezgusta de faradelege.
8 Toate cuvintele gurii mele sunt drepte, n-au nimic neadevărat, nici sucit în ele.8 Toate graiurile gurii mele sunt intru dreptate, in ele nu este nimic sucit si fara rost;
9 Toate sunt lămurite pentru cel priceput şi drepte pentru cei ce au găsit ştiinţa.9 Toate sunt lamurite pentru cel priceput si drepte pentru cei ce au aflat stiinta.
10 Primiţi mai degrabă învăţăturile mele decât argintul, şi mai degrabă ştiinţa decât aurul scump.10 Luati invatatura mea mai degraba decat argintul si stiinta mai mult decat aurul cel mai curat,
11 Căci înţelepciunea preţuieşte mai mult decât mărgăritarele, şi niciun lucru de preţ nu se poate asemui cu ea.11 Caci intelepciunea este mai buna decat pietrele pretioase si nici lucrurile cele mai pretioase nu au valoarea ei.
12 Eu, Înţelepciunea, am ca locuinţă mintea şi pot născoci cele mai chibzuite planuri.12 Eu, intelepciunea, locuiesc impreuna cu prevederea si stapanesc stiinta si buna-chibzuiala.
13 Frica de Domnul este urârea răului; trufia şi mândria, purtarea rea şi gura mincinoasă, iată ce urăsc eu.13 Frica de Dumnezeu este urgisirea raului. Mandria si obraznicia, calea rautatii si gura cea apriga le urasc eu.
14 De la mine vine sfatul şi izbânda, eu sunt priceperea, a mea este puterea.14 Al meu este sfatul si buna-chibzuiala, eu sunt priceperea, a mea este puterea.
15 Prin mine împărăţesc împăraţii şi dau voievozii porunci drepte.15 Prin mine imparatesc imparatii si principii randuiesc dreptatea.
16 Prin mine cârmuiesc dregătorii şi mai marii, toţi judecătorii pământului.16 Prin mine carmuiesc dregatorii si mai-marii sunt judecatorii pamantului.
17 Eu iubesc pe cei ce mă iubesc, şi cei ce mă caută cu tot dinadinsul mă găsesc.17 Eu iubesc pe cei ce ma iubesc si cei ce ma cauta ma gasesc.
18 Cu mine este bogăţia şi slava, avuţiile trainice şi dreptatea.18 Cu mine este bogatia si marirea, averea vrednica de cinste si dreptatea.
19 Rodul meu este mai bun decât aurul cel mai curat, şi venitul meu întrece argintul cel mai ales.19 Rodul meu e mai bun decat aurul si decat aurul cel mai curat, si ceea ce vine de la mine este mai de pret decat argintul lamurit.
20 Eu umblu pe calea nevinovăţiei, pe mijlocul cărărilor neprihănirii,20 Merg pe calea dreptatii, in mijlocul cailor judecatii drepte,
21 ca să dau o adevărată moştenire celor ce mă iubesc şi să le umplu vistieriile.21 Ca sa dau celor ce ma iubesc bogatii si sa le umplu camarile lor.
22 Domnul m-a făcut cea dintâi dintre lucrările Lui, înaintea celor mai vechi lucrări ale Lui.22 Domnul m-a zidit la inceputul lucrarilor Lui; inainte de lucrarile Lui cele mai de demult.
23 Eu am fost aşezată din veşnicie, înainte de orice început, înainte de a fi pământul.23 Eu am fost din veac intemeiata de la inceput, inainte de a se fi facut pamantul.
24 Am fost născută când încă nu erau adâncuri, nici izvoare încărcate cu ape;24 Nu era adancul atunci cand am fost nascuta, nici chiar izvoare incarcate cu apa.
25 am fost născută înainte de întărirea munţilor, înainte de a fi dealurile,25 Inainte de a fi fost intemeiati muntii si inaintea vailor eu am luat fiinta.
26 când nu era încă nici pământul, nici câmpiile, nici cea dintâi fărâmă din pulberea lumii.26 Cand inca nu era facut pamantul, nici campiile, nici cel dintai fir de praf din lume,
27 Când a întocmit Domnul cerurile, eu eram de faţă; când a tras o zare pe faţa adâncului,27 Cand El a intemeiat cerurile eu eram acolo; cand El a tras bolta cerului peste fata adancului,
28 când a pironit norii sus şi când au ţâşnit cu putere izvoarele adâncului,28 Cand a intarit norii sus si izvoarele adancului curgeau din belsug,
29 când a pus un hotar mării, ca apele să nu treacă peste porunca Lui, când a pus temeliile pământului,29 Cand El a pus hotar marii, ca apele sa nu mai treaca peste tarmuri si cand El a asezat temeliile pamantului,
30 eu eram meşterul Lui, la lucru lângă El, şi în toate zilele eram desfătarea Lui, jucând neîncetat înaintea Lui,30 Atunci eu eram ca un copil mic alaturi de El, veselindu-ma in fiecare zi si desfatandu-ma fara incetare in fata Lui;
31 jucând pe rotocolul pământului Său şi găsindu-mi plăcerea în fiii oamenilor.31 Dezmierdandu-ma pe rotundul pamantului Lui si gasindu-mi placerea printre fiii oamenilor.
32 Şi acum, fiilor, ascultaţi-mă, căci ferice de cei ce păzesc căile mele!32 Si acum, fiilor, ascultati-ma! Fericiti sunt cei ce pazesc caile mele!
33 Ascultaţi învăţătura, ca să vă faceţi înţelepţi, şi nu lepădaţi sfatul meu.33 Ascultati invatatura, ca sa ajungeti intelepti, si nu o lepadati.
34 Ferice de omul care m-ascultă, care veghează zilnic la porţile mele şi păzeşte pragul uşii mele.34 Fericit este omul care asculta de mine si vegheaza in fiecare zi la portile mele si cel ce strajuieste langa pragul casei mele!
35 Căci cel ce mă găseşte, găseşte viaţa şi capătă bunăvoinţa Domnului.35 Cel ce ma afla, a aflat viata si dobandeste har de la Domnul;
36 Dar cel ce păcătuieşte împotriva mea îşi vatămă sufletul său; toţi cei ce mă urăsc pe mine, iubesc moartea."36 Iar cel ce pacatuieste impotriva mea isi pagubeste viata lui. Toti cei ce ma urasc pe mine iubesc moartea".
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/proverbe/8)

Ce "actualitate romaneasca" am mai avea daca acolo, la "ei", s-ar tine cont de relevanta actualitate a invataturii de mai sus!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu