miercuri, 2 septembrie 2015

Despre ... educatie

Doua "spete" cu numitor comun m-au indemnat astazi sa insailez cateva ganduri. 

Prima priveste dezbaterea initiata pe "postul meu de radio" in legatura cu posibila rezolvare amiabila a conflictului deja celebru pe tema agriculturii in general (si informarii, in particular) unde particularul pare sa aiba intaietate, conform sintagmei folosite chiar astazi in incercarea de clarificarea ei (si o redau dupa cum am auzit-o, din memorie): "ba pe-a matii!".
A doua priveste o declaratie care, dupa mine, ar trebui inscrisa cu litere de aur si majuscule in "traditia istorica a democratiei originale romanesti" (o redau tot din auzite, asa cum am prins-o tot la postul meu de radio): "pentru suma enorma (sau exorbitanta, nu-mi mai aduc aminte) de doar 15.000 euro".

Nu m-am gandit prea mult la aceste spete, ele sunt dovada evolutiei noastre postdecembriste ci la numitorul comun pe care-l aminteam la inceput.
Trec peste implicarea politica, pentru ca nu vreau sa speculez si nici sa polemizez si ma opresc la ceea ce mi-a dat de gandit, dupa ce am ascultat emisiunile cu pricina. Numitorul comun fiind EDUCATIA.

Spunea un distins participant la prima dezbatere ca pentru ca cineva sa-si poata cere scuze pentru ceea ce a facut trebuie sa dea dovada de caracter si sa aiba o educatie deosebita. Ceea ce, din pacate nu se observa, asa ca o rezolvare a conflictului pe cale amiabila este imposibila.
Cat priveste a doua "declaratie", este clar ca la modul in care se discuta "doar de ... o anume suma" educatia este prezenta, as putea zice si chitita spre un tel practic dar, in ceea ce priveste deontologia profesionala a celor implicati, ea lipseste cu desavarsire.

Acum, ca persoanele din spete sunt educate, nu incape indoiala si nu comentez pregatirea lor. CV-urile tuturor sunt pline de realizari in pregatirea profesionala si in cariera. Si este normal.

Ce nu mi se pare normal si aici vreau sa ma opresc, este incapacitatea de a folosi aceasta educatie in scopul pentru care ne batem cu pumnul in piept ca traim in democratie. Al interesului general.
Si-mi revine gustul amar al moralei din bancul spus undeva, candva: DEMOCRATIA ESTE SUS, JOS E ...!

Dar pentru ca, in esenta, tot despre educatie este vorba si ma gandesc la cea primita in acei "sapte ani de acasa", imi aduc aminte de modul in care am fost educati noi, in contextul infaptuirii s.s.m.d. si a "omului nou" si la ceea ce, anormal am ajuns sa fim postdecembrist, in vidul creat dupa debarasarea de acestea. Motiv de bucurie. Sau nu.

Odata m-am bucurat si eu. 
Acum ma intristeaza mult usurinta cu care s-a bagatelizat ceea ce parea a schimba complet fata Romaniei: credinta.
Pe treptele Catedralei din Timisoara si peste tot in tara au murit oameni care si-au strigat crezul EXISTA DUMNEZEU. Imi aduc aminte ca mai toate adunarile, inclusiv cele din Piata Universitatii "renovata" de mineri, aveau ca punct central rugaciunea. Ce s-a intamplat apoi?

Apoi s-a ajuns la ceea ce vedem si traim cotidian, ceea ce-i unea pe oameni sa fie pus la colt caci, nu-i asa, ce nevoie mai avem, dupa un sfert de veac de libertate si democratie prost intelese, de credita in educatie?

Multe ar fi de spus pe aceasta tema si le-am tot punctat, atat cat am putut, mai ales pentru ca vreau ca nepotii si stranepotii mei, daca va mai exista aceasta pagina, sa stie ca ... educatia inseamna mult mai mult decat o diploma sau un doctorat, o functie sau un grad. La fel si cu ceea ce inseamna A FI OM.

Vreau sa spun, in incheiere, doar un singur lucru.
Pentru toate acestea exista o anume "scoala", care nu tine de universitati de renume sau de apartenenta. Dar trebuie descoperita. Eu am avut norocul sa o descopar si nu-mi pare rau, chiar daca am ramas ... un oarecare. Si-mi place, ca si melodia cu acelasi titlu.

Esenta se gaseste intr-o afirmatie de o extraordinara profunzime care ar trebui sa fie baza unei educatii adevarate, pentru cel ce vrea sa slujeasca semenilor si nu siesi:

"28 Veniţi la Mine, toţi cei trudiţi şi împovăraţi, şi Eu vă voi da odihnă!
29 Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi de la Mine, pentru că Eu sunt blând şi cu inima smerită, şi astfel veţi găsi odihnă pentru sufletele voastre!
30 Căci jugul Meu este bun, iar povara Mea este uşoară.“
(http://ro.bibleserver.com/text/NTR/Matei11)


Pacat ca nu se mai doreste si "acolo sus" o astfel de ... educatie.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu