joi, 13 iunie 2013

Ganduri la o ... escapada

Nu poti intelege niciodata din carti ceva ce nu ai trait.
                                                                                    Isadora Duncan (1877 - 1927) Dansatoare americana

Nu mi-am propus sa fac o anume reclama, nici sa redau impresii de calatorie.

Urmaream astazi, in trecere, stirile si la un anumit post, pe banderola, un im-
portant analist economic spunea (redau din memorie): "Guvernul Ponta plateste oalele sparte ale guvernarii trecute".

Inainte de a-mi exprima gandurile care mi-au determinat postarea de astazi as vrea sa-l contrazic pe fostul sef al corpului de control dintr-un guvern anterior: Guvernul Ponta nu plateste oalele sparte ale guvernarii trecute (probabil referindu-se la guvernarea Boc&co) ci ale TUTUROR GUVERNARILOR POSTDECEMBRISTE, incepand cu cea FSN.

Si acum sa-mi exprim gandurile care, certificand citatul de inceput, ma urmaresc de ceva vreme.

Printr-o intamplare, poate nu chiar fericita, am avut ocazia in aceasta saptamana sa ajung la Nisipurile de Aur. Pentru necunoscatori, citat Wikipwdia:
"Nisipurile de Aur (în bulgară Златни пясъци, Zlatni peasăți; în greacă Chryssi Ammos; în engleză Golden Sands) este o stațiune litorală de pe coasta Mării Negre din Bulgaria, lângă parcul național Varna (zonă protejată)."

Un drum mai mult decat banal, de aproape 200 km, ma incita sa vad, pe viu, ceea ce spuneau reclamele, analistii si nu numai.

Ceea ce am vazut, insa, mi-a demonstrat cat de DEPARTE DE REALITATE - in turism suntem noi de cei pe care, de cele mai multe ori ii persiflam.

Si pentru ca nu ma intereseaza situatia din tara comunitara vecina, desi ar trebui?, m-a interesat sa vad (sa traiesc), cu prorpii mei ochi, ceea ce se spune despre turismul bulgaresc.

Mai intai a fost un soc sa descopar ca in statiunea respectiva curatenia este la loc de cinste (si am cam strabatut-o toata in cautarea unui hotel anume). Nu hartii aruncate, nu doze si pet-uri de diferite "nationalitati", nu chistoace etc.

Apoi, toti salariatii din diferitele locatii vizitate erau cu zambetul pe buze, plini de solicitudine si incercand sa raspunda atat in engleza cat si in romana.

Nu pot impartasii impresia de la hotelul de 4 stele unde am facut popasul final si nici impresia de pe faleza pe care am strabatut-o pentru cateva momente.

Am stat si m-am gandit: fiind in aceeasi barca (comunista), avand aceleasi mentalitati si principii si acelasi deznodamant al regimului "de trista amintire", dar deosebiti atat de "o executie cu cantec" dar si de primirea, rapida a fostului suveran bulgar, ba chiar "facut" Premier, cum s-a ajuns ca turismul bulgar sa fie la "ani lumina" de ceea ce vedem pe litoralul nostru?

Cineva a incercat sa-mi explice de nemti, carora statul le-a facilitat investitiile in acest important domeniu economic, de legislatia mult mai permisiva, in domeniu, la vecini samd.

Si tot cineva imi povestea cum "baietii destepti" de la noi au "monopolizat" bunul national numit Delta Dunarii, asa ca nu te mai poti bucura de aceasta bogatie decat contra cost.

Legand cele doua povestiri, cu ceea ce AM VAZUT CU OCHII MEI, stau si ma intreb ce castig are poporul acum, cand se face o noua revizuire a Constitutiei, din acest inestimabil bun pe care ni l-a lasat Dumnezeu, dar de care ne batem joc:  minunata diversitate a reliefului?

Ca simplu exemplu, redau un articol ce tare m-a pus pe ganduri:
"Art. 20.
Caile de comunicatie, spatiul atmosferic si apele navigabile si flotabile sunt de domeniul public. 
Sunt bunuri publice apele ce pot produce forta motrice si acele ce pot fi folosite in interes obstesc.
Drepturile castigate se vor respecta sau se vor rascumpara prin expropriere pentru caz de utilitate publica, dupa o dreapta si prealabila despagubire. 
Legi speciale vor determina limita in care toate drepturile de mai sus vor putea fi lasate in folosinta proprietarilor, modalitatile exploatarii, precum si despagubirile cuvenite pentru utilizarea suprafetei si pentru instalatia in fiinta. " (
http://legislatie.resurse-pentru-democratie.org/const_1923.php)

Cine sa fie de vina pentru toata situatia noastra?

Un cantec veci spune:
              "Raspunsu-i prieteni vanare de vant".

Depinde ce vant mai bate acum.

PS: spre surprinderea mea, tir-istii bulgari, care la noi sunt gata sa te omoare cu viteza, acolo circula neasteptat de linistit si cuminte. Ce ti-e si cu ... patriotismul local!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu