duminică, 7 septembrie 2014

Dar ...

„A pricepe este mai important decât a ști.” — Alexandru Ioan Cuza

Nu m-as fi aventurat nici astazi in "etalarea" gandurilor si as fi "tacut", chiar daca este duminica, sau tocmai de aceea (astazi am timp mai mult sa caut pe site-urile cu job-uri ceva part-time, care sa-mi completeze venitul).
Doua "impulsuri" media m-au facut, insa, sa nu ma pot abtine.

Primul, ascultat pe un post de radio, a fost dezbaterea despre vot si obligativitatea participarii la acesta, prin lege. Emisiunea se intituleaza "Avocatul diavolului".
De ce m-a pus pe ganduri aceasta dezbatere?
S-au prezentat, ca la un adevarat proces, pledoarii pro si contra votului obligatoriu prin lege si, daca stai stramb si judeci drept, ambii "avocat" aveau dreptate. Totusi, la un anumit moment dat, dincolo de toate argumentele prezentate, "avocatul diavolului", care s-a zbatut din rasputeri sa demonstreze ca nu este corect sa se impuna prin lege participarea la vot, a facut o remarca pe care o redau din memorie si care mi-a ramas si m-a "impisns" spre aceste ganduri. Citez (din memorie): "DACA AM FI INTR-O DEMOCRATIE ADEVARATA." (daca gresesc in redare, este vina mea).

Si aici intervine "problema".

De aproape douazeci si cinci de ani vorbim de democratie si libertate, dar atat: vorbe. Caci, dupa parerea mea, democratia nu inseamna doar sa injuri, sa insulti, sa nu ai nici respect si nici principii.
Dar cel mai bine defineste DEMOCRATIA ADEVARATA unul din "parintii fondatori" ai Statelor Unite:
„Când un guvern se teme de cetățeni, e democrație. Când cetățenii se tem de guvern, este dictatură.” — Thomas Jefferson
Cand citesc, in acest citat GUVERN inteleg, strict pentru "speta mioritica", toate elementele care constituie, liber si democrat, puterile separate ale statului.
Si nu stiu cum se face, dar de vreo zece ani simt, tot mai mult, ca cetatenii se tem de guvern si nu invers.
Mai are vreun sens sa amintesc ca lipsa la vot este si o urmare a acestei "democratii originale"?

Al doilea "impuls" mi-a fost dat de receptarea unei marturii care, desi trunchiata, dupa cum am urmarit-o in trecere, mi-a adus aminte de un mare actor pe care-l urmaresc ori de cate ori am prilejul sa revad vreun film sau spectacol cu el, Emil Hossu.
I-am revazut "participarea" la evenimentul care a punctat anul 2012 si mi-a ramas in memorie tristetea pentru "cauza pierduta" a democratiei romanesti. 
Si dezamagirea pentru ceea ce a insemnat totala si continua dezbinare care, tragic dar mioritic, ne urmareste postdecembrist poate si pentru ca am aclamat, intr-o zi sfanta, o condamnare la moarte irationala.

Gandindu-ma la aceste doua "spete" din democratia noastra originala, nu am putut sa "tac" in aceasta zi si sa nu punctez cu cele doua citate celebre care dau relevanta situatiei de fapt care ne ocupa tot timpul, pentru ca traim in ceea ce, tot la acelasi post de radio amintit, se pare a fi cea mai idilica tara din lume, Republica Fantastica Romania.

Astazi, de aceea, nu vreau decat sa evidentiez importanta celor doua citate si sa las, spre meditare, o rugaciune pe care toti acei factori de raspundere din GUVERNUL la care am facut referire, ar trebui sa o faca:
7 Două lucruri Îţi cer; nu mi le opri înainte de moarte!7 Doua lucruri cer de la Tine, nu ma respinge inainte de a muri:
8 Depărtează de la mine neadevărul şi cuvântul mincinos; nu-mi da nici sărăcie, nici bogăţie, dă-mi pâinea care-mi trebuie.8 Prefacatoria si cuvantul mincinos indeparteaza-le de la mine; saracie si bogatie nu-mi da, ci da-mi painea care-mi este de trebuinta,
9 Ca nu cumva, în belşug, să mă lepăd de Tine şi să zic: "Cine este Domnul?" Sau ca nu cumva, în sărăcie, să fur şi să iau în deşert Numele Dumnezeului meu. -9 Ca nu cumva, saturandu-ma, sa ma lepad de Tine si sa zic: "Cine este Domnul?" Ca nu cumva, saracind, sa ma apuc de furat si sa defaim numele Dumnezeului meu.
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/proverbe/30)

Dar, stau si ma gandesc, intereseaza pe cineva aceste adevaruri relevante?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu