duminică, 21 septembrie 2014

De ce uitam?

„Dacă oamenii sunt răi având o religie, cum ar fi dacă n-ar avea-o?”— Benjamin Franklin
Benjamin Franklin (n. 17 ianuarie 1706, Boston – d. 17 aprilie 1790) este una dintre cele mai cunoscute personalități din istoria Statelor Unite, unul din Founding Fathers, diplomat, om de stiință, inventator, filozof, profesor și om politic. A organizat prima bibliotecă din America, a fost un inventator care a creat multe obiecte, care sunt indispensabile astăzi, printre care se pot menționa ochelarii bifocali și paratrăsnetul, și i-a uimit pe oamenii de știință din toată lumea cu experimentele sale din domeniul electricității.

M-am vazut nevoit, zilele acestea, sa oscilez. Intre a tacea si a explica, a medita si a-mi spune "pasul", intre ... a da si a primi.
Si, reflectand la toate cate s-au intamplat (si mi s-au intamplat) in acest spatiu binecuvantat dar mult prea exploatat, nu m-am putut bucura de linistea si pacea pe care o cautam cu totii, din simplul motiv ca uitam prea devreme.
Unii uita cum au "evoluat", altii cum s-au "emancipat", altii cum au fost "implementati" si asa mai departe, functie de pozitie, grade si ... "conexiuni".

Nu voi face analiza "evolutiei" cu toate ca, dupa cum s-au exprimat, recent, unii politicieni si, mai ales, dupa cum se comporta ar merita, ca o certificare a faptului ca "ne tragem din maimuta".

M-am oprit astazi, cu gandurile la doua citate extrase, prin copy-paste, de pe site-ul pe care-l vizitez zilnic, pentru ca prea des si prea mult uitam ca setea noastra este dupa altceva decat dupa mizeria si namolul in care ne balacarim, politic vorbind, de aproape douazeci si cinci de ani de libertate si democratie prost intelese si gestionate.

Ideea mi-a fost sugerata de o interventie politica despre "religie" si o "speta" recenta care, parca, o completeaza si se potriveste atat de bine cu citatul de la inceput. Si pentru ca privim atat de mult la democratiile occidentale si, in special, la cea mai democratica tara, Statele Unite am inserat, tot prin copy-paste, si o scurta referire despre autorul citatului de inceput. Ca aducere aminte. 

Nu pot uita, asadar, o carte pe care am citit-o cu multa atentie si interes, la care am mai facut referire si pe care o recomand calduros, asa cum am gasit-o in referintele on-line, in aceste vremuri de uitare, mizerie si decadenta politica:

"Lumina si Glorie - O istorie a constituirii Americii"
Autor(i): Peter Marshall, David Manuel
Traducator(i): Mircea Bunta
Editura: Cartea Crestina
Anul aparitiei: 1995
Nr. pagini: 450 pagini
ISBN: 973-97278-3-2
Categorii: Istorie, Literatura crestina, Crestinism, Religie
(http://www.librarie.net/p/41819/Lumina-Glorie-istorie-constituirii-Americii-Peter-Marshall-David-Manuel)

Ca, intre timp, s-a schimbat contextul si "am evoluat", este alta problema. Ce ma surprinde, insa, este ca uitarea este dicolo de timp si spatiu si, nu-i asa, nu are frontiere.
Tocmai de aceea, fara sa uit data si contextul dar si faptul ca peste tot unde sunt "promovati" alesii sau numitii democratiei noastre originale, la investire marea majoritate depun juramantul cu mana pe Cartea Cartilor, am gasit si un pasaj mai mult decat sugestiv, pe care nu ar trebui sa-l uite nimeni, dintre reprezentantii puterilor separate ale statului, despre renastere, relansare si revigorare care face ca uitarea sa nu-si mai gaseasca locul atunci cand sentimentul si interesul national primeaza in fata oricarui alt interes.
Il redau, tot prin copy-paste, spre meditatie si aducere aminte:

1 "În anul dintâi al lui Darius, fiul lui Ahaşveroş, din neamul mezilor, care ajunsese împărat peste împărăţia haldeilor,1 In anul intai al lui Darius, fiul lui Ahasveros (Artaxerxe), din neamul Mezilor, care a domnit peste regatul Caldeilor,
2 în anul dintâi al domniei lui, eu, Daniel, am văzut din cărţi că trebuiau să treacă şaptezeci de ani pentru dărâmăturile Ierusalimului, după numărul anilor despre care vorbise Domnul către prorocul Ieremia.2 In anul intai al domniei lui - eu, Daniel, am citit in carti numarul de saptezeci de ani, pentru care a fost cuvantul Domnului catre proorocul Ieremia, ani care trebuia sa se implineasca de la daramarea Ierusalimului.
3 Şi mi-am întors faţa spre Domnul Dumnezeu ca să-L caut cu rugăciune şi cereri, postind în sac şi cenuşă.3 Si mi-am indreptat fata catre Domnul Dumnezeu, staruind in rugaciune si in rugi fierbinti, cu post, sac si cenusa.
4 M-am rugat Domnului Dumnezeului meu şi I-am făcut următoarea mărturisire: "Doamne Dumnezeule mare şi înfricoşat, Tu, care ţii legământul şi dai îndurare celor ce Te iubesc şi păzesc poruncile Tale!4 Si m-am rugat Domnului Dumnezeu si m-am marturisit si am zis: "O, Doamne, Dumnezeule cel mare si minunat, Care pazesti legamantul si indrumarea pentru cei ce Te iubesc pe Tine si iau aminte la poruncile Tale!
5 Noi am păcătuit, am săvârşit nelegiuire, am fost răi şi îndărătnici, ne-am abătut de la poruncile şi orânduirile Tale.5 Pacatuit-am, faradelege am facut, ca si cei nelegiuiti ne-am purtat, rasculatu-ne-am si ne-am departat de la poruncile si de la legile Tale.
6 N-am ascultat pe robii Tăi prorocii, care au vorbit în Numele Tău împăraţilor noştri, căpeteniilor noastre, părinţilor noştri şi către tot poporul ţării.6 Si nu am ascultat de slujitorii Tai prooroci, care ne-au grait in numele Tau: catre regii nostri, catre mai-marii nostri, parintilor nostri si la tot poporul tarii.
7 Tu, Doamne, eşti drept, iar nouă ni se cuvine astăzi să ni se umple faţa de ruşine, nouă, tuturor oamenilor lui Iuda, locuitorilor Ierusalimului şi întregului Israel, fie ei aproape, fie departe, în toate ţările în care i-ai izgonit, din pricina fărădelegilor de care s-au făcut vinovaţi faţă de Tine!7 A Ta este, Doamne, dreptatea, iar a noastra rusinarea fetelor noastre, precum se arata astazi oamenilor din Iuda si locuitorilor din Ierusalim si la tot Israelul, cei de aproape si cei de departe, in toate tarile in care Tu i-ai izgonit din pricina faradelegilor ce le-au savarsit impotriva Ta.
8 Doamne, nouă ni se cuvine să ni se umple faţa de ruşine, da, nouă, împăraţilor noştri, căpeteniilor noastre şi părinţilor noştri, pentru că am păcătuit împotriva Ta!8 Doamne Dumnezeule, a noastra este rusinarea fetelor, a regilor nostri, a mai-marilor nostri si a parintilor nostri, caci noi am pacatuit tie;
9 La Domnul Dumnezeul nostru însă este îndurarea şi iertarea, căci împotriva Lui ne-am răzvrătit!9 A Domnului Dumnezeului nostru este milostivirea si indurarea. Razvratitu-ne-am impotriva Lui.
10 N-am ascultat glasul Domnului Dumnezeului nostru, ca să urmăm legile Lui pe care ni le pusese înainte prin robii Săi prorocii;10 Si nu am ascultat de glasul Domnului Dumnezeului nostru ca sa umblam in legea Lui, pe care ne-a dat-o noua prin mana slujitorilor Sai profeti.
11 ci tot Israelul a călcat Legea Ta şi s-a abătut astfel ca să n-asculte de glasul Tău. De aceea ne-au şi lovit blestemele şi jurămintele scrise în Legea lui Moise, robul lui Dumnezeu, pentru că am păcătuit împotriva lui Dumnezeu.11 Si tot Israelul a calcat legea Ta si s-a departat, ca sa nu mai auda glasul Tau. Varsatu-s-a peste noi blestemul si juramantul scris in legea lui Moise, slujitorul lui Dumnezeu, caci am pacatuit impotriva Ta.
12 El a împlinit astfel cuvintele pe care le rostise împotriva noastră şi împotriva căpeteniilor noastre care ne-au cârmuit şi a adus peste noi o mare nenorocire, aşa cum niciodată şi nicăieri sub cer nu s-a mai întâmplat o nenorocire ca aceea care a venit acum asupra Ierusalimului.12 Si a adeverit cuvintele Sale pe care le-a grait catre noi si catre judecatorii nostri, care au carmuit peste noi, ca a voit sa abata peste noi strasnic prapad, ce nu s-a mai intamplat niciodata sub cer, asemenea celui din Ierusalim.
13 După cum este scris în Legea lui Moise, toată nenorocirea aceasta a venit peste noi; şi noi n-am rugat pe Domnul Dumnezeul nostru, nu ne-am întors de la nelegiuirile noastre şi n-am luat aminte la adevărul Tău.13 Precum este scris in legea lui Moise, toata aceasta nenorocire s-a napustit asupra noastra, dar n-am imbunat fata Domnului Dumnezeului nostru, intorcandu-ne de la nelegiuirile noastre si luand aminte la adevarul Sau.
14 De aceea, şi Domnul a îngrijit ca nenorocirea aceasta să vină peste noi; căci Domnul Dumnezeul nostru este drept în toate lucrurile pe care le-a făcut, dar noi n-am ascultat glasul Lui.14 Gandit-a indelung Domnul asupra nenorocirii pe care a abatut-o peste noi, ca drept este Domnul Dumnezeul nostru in toate faptele pe care le-a facut, dar noi n-am ascultat de glasul Lui.
15 Şi acum, Doamne Dumnezeul nostru, Tu, care ai scos pe poporul Tău din ţara Egiptului prin mâna Ta cea puternică şi Ţi-ai făcut un Nume aşa cum este şi astăzi: noi am păcătuit, am săvârşit nelegiuire.15 Si acum, Doamne Dumnezeul nostru, Tu Care ai scos pe poporul Tau din tara Egiptului cu mana tare si Te-ai facut vestit pana in ziua de astazi, pacatuit-am, faradelege am facut.
16 Dar, Doamne, după toată îndurarea Ta, abate mânia şi urgia Ta de la cetatea Ta, Ierusalimul, de la muntele Tău cel sfânt; căci din pricina păcatelor noastre şi din pricina nelegiuirilor părinţilor noştri este Ierusalimul şi poporul Tău de ocara tuturor celor ce ne înconjoară.16 O, Doamne! Intoarca-se, dupa milostivirile Tale, toata mania si toata vapaia urgiei Tale de la cetatea Ierusalimului, de la muntele cel sfant al Tau! Ca, pentru pacatele noastre si pentru faradelegile parintilor nostri, Ierusalimul si poporul Tau au ajuns de ocara pentru toti vecinii nostri.
17 Ascultă, dar, acum, Dumnezeul nostru, rugăciunea şi cererile robului Tău şi, pentru dragostea Domnului, fă să strălucească faţa Ta peste Sfântul Tău Locaş pustiit!17 Acum asculta, Dumnezeul nostru, rugaciunea slujitorului Tau si ruga fierbinte si lumineaza fata Ta spre templul Tau pustiit, pentru numele Tau, Doamne!
18 Pleacă urechea, Dumnezeule, şi ascultă! Deschide ochii şi priveşte la dărâmăturile noastre şi la cetatea peste care este chemat Numele Tău! Căci nu pentru neprihănirea noastră Îţi aducem noi cererile noastre, ci pentru îndurările Tale cele mari.18 Pleaca, Dumnezeul meu, urechea Ta si auzi, deschide ochii Tai si vezi mahnirea noastra adanca si cetatea asupra careia se cheama numele Tau. Ca nu pentru faptele noastre drepte aducem inaintea Ta rugaciunile noastre cele fierbinti, ci pentru milele Tale cele mari.
19 Ascultă, Doamne! Iartă, Doamne! Ia aminte, Doamne! Lucrează şi nu zăbovi, din dragoste pentru Tine, Dumnezeul meu! Căci Numele Tău este chemat peste cetatea Ta şi peste poporul Tău!"19 O, Doamne, asculta! O, Doamne, iarta! O, Doamne, ia aminte si lucreaza! Nu intarzia pentru numele Tau, Dumnezeul meu; ca numele Tau il poarta cetatea si poporul Tau!"
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/daniel/9/)

Iar ca incheiere, dar nu in ultimul rand, am gasit inca un citat spre meditare, pentru cei care inca "evolueaza" uitand, care spune asa:
„Avem suficientă religie pentru a ne urî unii pe alţii, dar nu destulă pentru a ne iubi.” — Jonathan Swift

De ce uitam, atunci, ca:
13 Acum, dar, rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi dragostea; dar cea mai mare dintre ele este dragostea.13 Si acum raman acestea trei: credinta, nadejdea si dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/corinteni-1/13/)
?

Pentru ca ... suntem prea buni?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu