marți, 17 decembrie 2013

Despre ... anormalitati de iarna

"Din văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheață pe ai țării umeri dalbi.

Ziua ninge, noaptea ninge, dimineața ninge iară!
Cu o zale argintie se îmbracă mândra țară;
Soarele rotund și palid se prevede printre nori
Ca un vis de tinerețe printre anii trecători.

Tot e alb pe câmp, pe dealuri, împrejur, în depărtare,
Ca fantasme albe plopii înșirați se perd în zare,
Și pe-ntinderea pustie, fără urme, fără drum,
Se văd satele perdute sub clăbuci albii de fum.

Dar ninsoarea încetează, norii fug, doritul soare
Strălucește și dismiardă oceanul de ninsoare.
Iată-o sanie ușoară care trece peste văi...
În văzduh voios răsună clinchete de zurgălăi."


Idilica poezie a "bardului de la Mircesti" m-a facut sa uit, pentru o clipa, ca traim, la aproape un secol si jumatate distanta de la aparitia ei, intr-o tara "buimacita" de cumplita iarna morala, spirituala si cum o mai fi ea si ca, din pacate, clinchetele de zurgalai sunt numai la masinile bengoase ale potentatilor vremii care, in total dispret pentru cei care le creaza avutul inceput doar EI stie cum, isi etaleaza cu ostentatie si fara rusine "cuceririle revolutionare".

Da, e iarna si chiar daca zapada se lasa asteptata, ne pregatim de sarbatorile care, probabil si anul acesta, vor fi la fel ca in toti anii postdecembristi. Cu de toate si fara liniste.

Cu de toate, de la normalitatea caracteristica vremurilor la ... can-can-uri, de la post la spitale pline de inconstientii gurmanzi hotarati sa demonstreze ca, desi in criza, romanul nu se lasa doborat de lipsuri, de la opulentele prezentari de "sarbatori bugetare de top" pana la saracii uitati de soarta (a se citi politicieni) samd.
Fara liniste, caci se doreste CLAR si fara nici un dubiu ca prin dezbinare, intriga, manipulare si dezinformare romanul sa mai bifeze un an incalcit incheiat cu mesaje care mai de care mai mieroase, mincinoase si fara substanta, intr-un context in care interesul de grup, in general si cel personal, in special primeaza celui national. O demonstreaza ultimele "gaselnite" politice despre care nu vreau sa comentez.

Si pentru ca e iarna, se apropie sarbatorile si tot ne-am relaxat cu binecunoscutele "Singur acasa" 1 si 2, nu pot incheia gandurile de astazi fara a ma referi la un moment pe care, poate, nu l-am bagat in seama la vizionarea lor (sau cel putin al episodului 2).
Kevin pleaca de la casa unchiului si ajunge intr-o zona "rau famata", i-as putea spune. Oameni ai strazii, prostituate, betivi, aurolaci sunt, aici, la ei acasa. La nici un cvartal distanta, luxul unui New York in plin ajun. "Idilica" democratie "NUMBER ONE" (in 1992) isi etala, fara nici un paravan, adevarata fata si realitatea ei.

Stau si ma gandesc la acea scurta secventa dintr-o comedie mult apreciata.
La douazeci de ani de la aparitia filmului ne putem mandri ca am egalat elementul de "democratie" si libertate occidental. 
Avem si noi aurolacii nostri, oamenii strazii, prostituate si "locuri de cosmar" peste tot in tara, alaturi de hoteluri si masini de lux, magazine pline cu de toate sau, cum zicea poetul "si noroi si stele".

Ce nu avem inca este, cred eu, acea solicitudine, acea dezinhibare care, dupa cum tot o secventa din film o prezenta, sa-l faca pe cel mai mic si simplu cetatean sa fie tratat asa cum eroul principal era tratat pe aeroport: "Cu ce va putem fi de folos, DOMNULE ?". 

Cu gandul la aceste realitati discrepante, nu ma mai mira nimic din anormalul cotidianului nostru mioritic si chiar ma astept ca bugetul pe anul viitor, adoptat de Parlament pe 30 decembrie sa fie trimis spre spre promulgare la ora 23.59 a aceleiasi zile.

Anormala iarna, anormala voiosie.

Iar pentru responsabilii acestei "stari de fapt", nu pot decat  sa spun, asa cum ne invata ADEVARATUL DREPTAR al normalitatii, Sfanta Scriptura:


Psalmii 94 (http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/psalmi/94/)

1 Doamne Dumnezeul răzbunărilor, Tu, Dumnezeul răzbunărilor, arată-Te!1 (Un psalm al lui David. Pentru ziua a patra a sambetei.) Dumnezeul razbunarilor, Domnul, Dumnezeul razbunarilor cu indrazneala a grait.
2 Scoală-Te, Judecătorul pământului, şi răsplăteşte celor mândri după faptele lor!2 Inalta-Te Cel ce judeci pamantul, rasplateste rasplatirea celor mandri.
3 Până când vor birui cei răi, Doamne, până când vor birui cei răi?3 Pana cand pacatosii, Doamne, pana cand pacatosii se vor fali?
4 Ei ţin cuvântări puternice, vorbesc cu trufie, şi toţi cei ce fac răul se fălesc.4 Pana cand vor spune si vor grai nedreptate; grai-vor toti cei ce lucreaza faradelegea?
5 Ei zdrobesc pe poporul Tău, Doamne, şi asupresc moştenirea Ta.5 Pe poporul Tau, Doamne, l-au asuprit si mostenirea Ta au apasat-o.
6 Înjunghie pe văduvă şi pe străin, ucid pe orfani6 Pe vaduva si pe sarac au ucis si pe orfani i-au omorat.
7 şi zic: "Nu vede Domnul, şi Dumnezeul lui Iacov nu ia aminte!"7 Si au zis: "Nu va vedea Domnul, nici nu va pricepe Dumnezeul lui Iacob".
8 Totuşi învăţaţi-vă minte, oameni fără minte! Când vă veţi înţelepţi, nebunilor?8 Intelegeti, dar, cei neintelepti din popor, si cei nebuni, inteleptiti-va odata!
9 Cel ce a sădit urechea s-ar putea să n-audă? Cel ce a întocmit ochiul s-ar putea să nu vadă?9 Cel ce a sadit urechea, oare, nu aude? Cel ce a zidit ochiul, oare, nu priveste?
10 Cel ce pedepseşte neamurile s-ar putea să nu pedepsească, El, care a dat omului pricepere?10 Cel ce pedepseste neamurile, oare, nu va certa? Cel ce invata pe om cunostinta,
11 Domnul cunoaşte gândurile omului: ştie că sunt deşarte.11 Domnul, cunoaste gandurile oamenilor, ca sunt desarte.
12 Ferice de omul pe care-l pedepseşti Tu, Doamne, şi pe care-l înveţi din legea Ta,12 Fericit este omul pe care il vei certa, Doamne, si din legea Ta il vei invata pe el,
13 ca să-l linişteşti în zilele nenorocirii, până se va săpa groapa celui rău!13 Ca sa-l linistesti pe el in zile rele, pana ce se va sapa groapa pacatosului.
14 Căci Domnul nu lasă pe poporul Său şi nu-Şi părăseşte moştenirea.14 Ca nu va lepada Domnul pe poporul Sau si mostenirea Sa nu o va parasi,
15 Ci se va face odată judecată după dreptate, şi toţi cei cu inima curată o vor găsi bună.15 Pana ce dreptatea se va intoarce la judecata si toti cei cu inima curata, care se tin de dansa.
16 Cine mă va ajuta împotriva celor răi? Cine mă va sprijini împotriva celor ce fac răul?16 Cine se va ridica cu mine impotriva celor ce viclenesc si cine va sta impreuna cu mine impotriva celor ce lucreaza faradelegea?
17 De n-ar fi Domnul ajutorul meu, cât de curând ar fi sufletul meu în tăcerea morţii!17 Ca de nu mi-ar fi ajutat mie Domnul, putin de nu s-ar fi salasluit in iad sufletul meu.
18 Ori de câte ori zic: "Mi se clatină piciorul!", bunătatea Ta, Doamne, mă sprijină totdeauna.18 Cand am zis: "S-a clatinat piciorul meu", mila Ta, Doamne, mi-a ajutat mie.
19 Când gânduri negre se frământă cu grămada înăuntrul meu, mângâierile Tale îmi înviorează sufletul.19 Doamne, cand s-au inmultit durerile mele in inima mea, mangaierile Tale au veselit sufletul meu.
20 Te vor pune cei răi să şezi pe scaunul lor de domnie, ei care pregătesc nenorocirea la adăpostul Legii?20 Nu va sta impreuna cu Tine scaunul faradelegii, cel ce face asuprire impotriva legii.
21 Ei se strâng împotriva vieţii celui neprihănit şi osândesc sânge nevinovat.21 Ei vor prinde in cursa sufletul dreptului si sange nevinovat vor osandi.
22 Dar Domnul este turnul meu de scăpare, Dumnezeul meu este stânca mea de adăpost.22 Dar Domnul mi-a fost mie scapare si Dumnezeul meu ajutorul nadejdii mele;
23 El va face să cadă asupra lor nelegiuirea, El îi va nimici prin răutatea lor; Domnul Dumnezeul nostru îi va nimici.23 Le va rasplati lor Domnul dupa faradelegea lor si dupa rautatea lor ii va pierde pe ei Domnul Dumnezeul nostru.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu