duminică, 5 octombrie 2014

O grea ... dilema

„Să avem seninătatea de a accepta ceea ce nu poate fi schimbat, curajul de a schimba ceea ce poate fi schimbat şi, mai ales, înţelepciunea de a deosebi între cele două posibilități.” — Marcus Aurelius

Intre intrebarile cele mai frecvente pe care le intalnesc, ma intalnesc cu dilematica intrebare, tipic caragialeasca: "eu cu cine votez?". Caci, nu-i asa, ne apropiem, cu pasi repezi, de alegerile prezidentiale. Am stat si m-am gandit la profunzimea acestei intrebari caci, intr-adevar, la atata "inflatie" de candidadti (unii proveniti chiar din aceeasi "tulpina" politica), primul "test" din noiembrie pare, mai degraba, un "balci al desertaciunilor" decat normalul intr-o participare de buna credinta pentru alegerea unui viitor reprezentant al natiunii spre asezarea Romaniei pe directia unei democratii reale si adevarate (nu are sens sa fac, acum si aici, bilantul celor douazeci si cinci de ani de democratie originala romaneasca). Iar aceasta constatare am facut-o dupa ce am "parcurs", in paralel Constitutiile democratice ale Tarii, cea din 1923 si cea actuala.

M-a surprins modul in care sunt prevazute si prezentate, in acea Constitutie din 1923, puterile separate ale statului si importanta acordata respectarii legii.

Ma surprinde acum, in aceasta campanie inceputa cu surle, trambite, acuzatii, promisiuni si "lansari" care de care mai inedite, modul in care se face propaganda pentru un vot, usurinta cu care se trece de ceva care mi se pare esential pentru viitorul nostru, al tuturor.

Daca din Constitutia Regatului se subantelege ca "REGELE CONDUCE DAR NU GUVERNEAZA" iar istoria a demonstrat-o, din Constitutia actuala am retinut o singura sectiune pe care mi-am propus sa o "aplic" in selectarea candidatului spre care-mi voi indrepta votul. Este redata in articolul 80, pe care-l redau, prin copy-paste, spre aducere aminte:
"ARTICOLUL 80
(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
(2) Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate."
(http://legeaz.net/constitutia-romaniei/articolul-80-constitutie)

"Studiind", deci, cele doua legi fundamentale care au condus Romania acolo unde a ajuns (si, iarasi, istoricii o pot spune mult mai bine), m-am trezit si eu ca ma confrunt cu o dilema. Dilema pe care o "traversez", insa nu este "eu pe cine votez" ci "DE CE SA-L VOTEZ pe X sau Y?"

Grea "problema" aceasta alegere.

M-as bucura sa gasesc un candidat care sa vrea sa se raporteze la acele atribuitii pe care ambele Constitutii le confereau sefului statului, dar mai ales mi-as dori (poate in aceasta campanie se va ajunge si aici) ca sa existe macar un candidat care sa nu se mai laude ca va fi un "presedinte jucator" ci unul MEDIATOR, asa cum actuala Lege Fundamentala ii cere sa fie.

Dar, mai mult ca orice, mi-as dori un candidat care sa se raporteze la o alta "dimensiune", mult mai importanta si mai relevanta pentru tot ceea ce inseamna viitorul nostru al tuturora, "speta" redata in aceeasi Carte a Cartilor pe care, cu siguranta, castigatorul "cursei" va vota la investire:
1 Ferice de omul care nu se duce la sfatul celor răi, nu se opreşte pe calea celor păcătoşi şi nu se aşază pe scaunul celor batjocoritori!1 (Un psalm al lui David, nescris deasupra la evrei.) Fericit barbatul, care n-a umblat in sfatul necredinciosilor si in calea pacatosilor nu a stat si pe scaunul hulitorilor n-a sezut;
2 Ci îşi găseşte plăcerea în Legea Domnului, şi zi şi noapte cugetă la Legea Lui!2 Ci in legea Domnului e voia lui si la legea Lui va cugeta ziua si noaptea.
3 El este ca un pom sădit lângă un izvor de apă, care îşi dă rodul la vremea lui şi ale cărui frunze nu se veştejesc: tot ce începe, duce la bun sfârşit.3 Si va fi ca un pom rasadit langa izvoarele apelor, care rodul sau va da la vremea sa si frunza lui nu va cadea si toate cate va face vor spori:
4 Nu tot aşa este cu cei răi: ci ei sunt ca pleava pe care o spulberă vântul.4 Nu sunt asa necredinciosii, nu sunt asa! Ci ca praful ce-l spulbera vantul de pe fata pamantului.
5 De aceea cei răi nu pot ţine capul sus în ziua judecăţii, nici păcătoşii în adunarea celor neprihăniţi.5 De aceea nu se vor ridica necredinciosii la judecata, nici pacatosii in sfatul dreptilor.
6 Căci Domnul cunoaşte calea celor neprihăniţi, dar calea păcătoşilor duce la pieire.6 Ca stie Domnul calea dreptilor, iar calea necredinciosilor va pieri.
(http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/psalmi/1/)

Insa aceasta "dimensiune" este, dupa parerea mea, o mult mai adanca dilema care-i priveste pe toti candidatii nostri, in aceasta alergare spre functia suprema care, de fapt, nu ar trebui sa insemne nimic altceva decat relevarea marelui adevar ca el, presedintele, nu este decat primul "SLUJITOR" in slujba Natiunii, a SIMPLULUI CETATEAN.

Grea dilema, nu-i asa?

PS. Scuze pentru ... lipsurile in "corectura"


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu