luni, 27 ianuarie 2014

Tot despre ... vinovatie

"Vinovatia nu este nicodata un lucru rational; ea distorsioneaza toate facultatile mintii umane, le perverteste si-l impiedica pe om sa-si mai foloseasca liber ratiunea, il face sa devina confuz." - Edmund Burke

In aceste zile de trista amintire (de la accidentul fara importanta, inca, pentru mai mari si pana la victorioasa, din nou, ofensiva a generalului iarna) un gand mi s-a "insurubat" in minte, dupa ce am ascultat multele interventii, in media, pro sau contra unuia sau unora dintre "managerii de exceptie" care ne conduc pe noi cai de progres si civilizatie in democratia noastra originala.

Ce sa fac, nu ma pot abtine (sic!).

Astfel, cu multa truda si sudoare se bate moneda pe stabilirea, sau gasirea, vinovatului (sau vinovatilor) pentru ultimele "spete", ambele parti sustinatoare aruncandu-si toate resursele intr-o lupta absurda.
Pentru ca, departe de a ramane doar o lupta pentru surzi caci, nu-i asa, "cainii latra, ursul trece", nu produce nici o schimbare in viata simplului cetatean care tot oropsit, marginalizat si, mai rau, batjocorit de cei care, constitutional, trebuie sa-i asigure un trai decent, ramane sau, mai pe romaneste "si batut si cu banii luati".

Gandindu-ma la aceasta stare, situatie sau fapt, dupa care sigur cineva va fi judecat odata, cred ca am gasit si originea acestui "rau" care se manifesta in politicul mioritic si nu numai, chiar daca, cu alta ocazie, spuneam ca banul, bogatia sta la originea tuturor relelor (pardon, nu spuneam eu, am extras din singurul Manual care ar putea sa ne indrepte directia gresita pe care mergem dar pe care nu vrem sa-l luam in considerare. Cel putin cei din categoria "mai marilor" natiunii sau natiunilor).

Daca omeneste este normal sa tot dam vina pe altii, fara ca noi (vorbesc de liderii si conducatorii sau reprezentantii puterilor separate ale statului) sa ne-o recunoastem, si psihologii pot categorisii foarte bine "genul" dar nu o fac si, astfel, sa nu se poata interveni pentru salvarea unei vieti din cauza "criteriului politic" (sau in argou "lasa ca i-o trag eu"), este firesc sa se postuleze anumite "sabloane" de coloratura politica din care, colorandu-ne patria, sa nu mai intelegem pentru ce s-a votat (sau s-a luptat) odata pentru democratie.

Dar este de inteles, de vreme ce caracterul omului ramane neschimbat inca de la aparitia lui si relevat, fara drept de apel, in acelasi Manual despre care faceam referire mai sus.

Si pentru ca, cu siguranta, multi au ignorat pasajul "de referinta", am sa-l redau, prin copy-paste, spre meditatie si stiinta pentru toti cei care, vinovati, "paseaza" vina altora. Fara nici un alt comentariu. Doar cu cateva evidentieri (de culoare). (http://www.ebible.ro/biblia/paralel/cornilescu-ortodoxa/genesa/3/)


11 Şi Domnul Dumnezeu a zis: "Cine ţi-a spus că eşti gol? Nu cumva ai mâncat din pomul din care îţi poruncisem să nu mănânci?"11 Si i-a zis Dumnezeu: "Cine ti-a spus ca esti gol? Nu cumva ai mancat din pomul din care ti-am poruncit sa nu mananci?"
12 Omul a răspuns: "Femeia pe care mi-ai dat-o ca să fie lângă mine, ea mi-a dat din pom şi am mâncat."12 Zis-a Adam: "Femeia care mi-ai dat-o sa fie cu mine, aceea mi-a dat din pom si am mancat".
13 Şi Domnul Dumnezeu a zis femeii: "Ce ai făcut?" Femeia a răspuns: "Şarpele m-a amăgit şi am mâncat din pom."13 Si a zis Domnul Dumnezeu catre femeie: "Pentru ce ai facut aceasta?" Iar femeia a zis: "Sarpele m-a amagit si eu am mancat".

Cine sa fie vinovatul?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu