sâmbătă, 17 mai 2014

Despre ... calitati

„Oamenii se împart în două categorii: cei visători, care aruncă monede în apă și cei realiști, care le scot din apă.”
Thomas Hobbes (n. 5 aprilie 1588; d. 4 decembrie 1679) a fost un filozof englez, cel mai cunoscut pentru tratatul său Leviatanul (1651).

In ton cu morala ultimei postari dar si cu recentele "parafari" redate, ieri, din plin de media, mi-"a sarit in ochi" citatul de mai sus. Asta pentru ca, din obisnuinta, m-am deprins sa parcurg si pagina http://cuvintecelebre.ro/toate-citatele, mai ales pentru a imbina utilul cu placutul. 
Utilul, pentru a-mi face o idee mai clara despre cine, ce si cum, placutul pentru a permite gandurilor, simplelor ganduri, sa se manifeste, neinchistate in "termene si conditii".

Fara sa-mi propun o analiza a ceea ce a insemnat si inseamna teoria politica a iluminismului, contractualismul (http://ro.wikipedia.org/wiki/Leviatanul), m-am gandit, astfel, la ceea poate intelege un simplu cetatean din tot tumultul acestei perioade controversate, contradictorii sau oricum poate fi numit cotidianul pe care-l parcurgem prezent, un prezent care pare o copie fidela a unui trecut care ar fi trebuit lasat inchis, asa cum ii statea bine, in nefasta "Cutie a Pandorei" deschisa, iata, tocmai pentru a releva, daca mai era nevoie, cat de infinita este vanitatea omului. Care om ne asigura ca ...

Si cum nu mi-am propus polemici pe teme date, ci scurte reflectii nevonivate despre ceea ce ne "impodobeste" viata in acest spatiu mirific, astazi incerc sa inteleg cine sunt, de fapt, pacifistii si agresorii sau ... prietenii si dusmanii sau .. cei buni si cei rai. Caci in batalia continua, deci neincheiata, pentru o noua impartire a sferelor de influenta, o noua reasezare a fortelor si, din pacate, pentru controlul resurselor nu mai poti discerne cine sunt, cu adevarat, visatorii si realistii.

Spun ca incerc sa inteleg, pentru ca vazand toata aceasta risipa de energie, resurse si, in final, viata nu-mi dau seama de ce noi, oamenii nu vrem sa pricepem niste adevaruri relevate cu mult timp in urma, sau mai recent.

Unul dintre ele spune asa: 

"Vezi pe-un rege ce-mpânzeşte globu-n planuri pe un veac,
Când la ziua cea de mâine abia cuget-un sărac...
Deşi trepte osebite le-au ieşit din urna sorţii,
Deopotrivă-i stăpâneşte raza ta şi geniul morţii;
La acelaşi şir de patimi deopotrivă fiind robi,
Fie slabi, fie puternici, fie genii ori neghiobi!"
(http://www.romanianvoice.com/poezii/poezii/scrisoarea1.php)

Sau un altul, versuri de cantec de "cenaclu":

"Pasarea Colibri - Viata complicata (http://www.muzica9.ro/versuri/pasarea_colibri_-_viata_complicata.html)

Pai, ma scol dimineata c-o durere in piept,
O durere in gat si in inima tepi.
M-am dus la un doctor, ce indata mi-a spus:
"Baiete, las-o mai moale sau curand vei fi dus.
Renunta la lupta si chin,
Si te complica mai putin."

Deci, femei adio, alcool si tu,
Nici camasi nu mai spal, pantofii-s tabu.
Nici la munca nu merg, nici ziare nu iau,
N-am nimic de facut si tot stau si iar stau.
Minimum de efort
Ca viata grea sa o suport.

Stai drept si fa-i fata, e-o atat de complicata viata.

R:
La di da di da da, la di da di da da,
Cum scapam odata de complicata viata?
Viata-i incarcata, viata-i complicata,
Trebuie-usurata prea complicata viata.

Renunta la lupta si chin,
Si te complica mai putin.

Si plec la plimbare,
N-am nimica de mancare,
Goale vase si goale pahare.
Gauri in talpi, pun picioru-n pamant,
La munca nu merg, ca nici slujbe nu sunt.
Impozitul creste iar,
Ce viata complicata am!

R:

La di da di da da,
Viata-i incarcata,
La di da di da da,
Viata-i complicata,
Cum scapam odata,
Cum scapam odata
De complicata viata?
Viata-i incarcata, viata-i complicata,
Trebuie-usurata prea complicata viata.

Cum scapam odata de complicata viata?
De-am scapa odata de complicata viata!"


Sunt sigur ca daca toti ar fi mai "cu picioarele pe pamant" nici viata nu ar mai fi complicata si nici noi nu ne-am face-o asa. 
Pentru asta, insa, este nevoie nu numai de realism, ci si de responsabilitate si nu, in ultimul rand, altruism calitati nu prea "la moda" in acest al treilea mileniu.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu