miercuri, 10 iulie 2013

Ganduri la ...o ratare

Ceea ce mă interesează nu este fericirea tuturor oamenilor, ci a fiecăruia dintre noi.
Boris Vian (n. 10 martie 1920, Ville-d’Avray — d. 23 iunie 1959, Paris) a fost scriitor francez, poet, dramaturg, romancier, traducător, inginer, inventator, trompetist și comentator muzical. A publicat, de asemenea și sub pseudonimul Vernon Sullivan sau Bison Ravi, Baron Visi sau Brisavion (anagramele numelui său).

Una dintre placerile mele, in timpul liber, este sa gasesc citate celebre care, intr-adevar, sa semnifice ceva.

Astazi, avand in gand marea sansa ratata a Romaniei,  m-am gandit cat de relevant este citatul de mai sus. Cum care sansa? Sansa intrarii, depline, in lumea atat de agitata, neverosimila, necunoscuta (pana in decembrie 1989) dar mult dorita, a capitalismului global.

Am depasit stadiul de "novici" in ale capitalismului de jungla.
Acum avem si noi "boschetarii si aurolacii" atat de caracteristici societatilor libere, oamenii strazii defavorizati de soarta, avem "falitii nostri", adica miliardarii nostri (chiar daca unii sunt de carton) si APROAPE TOATE RACILELE CAPITALISMULUI, necunoscute pana nu ne-am dat cu capul de "pragul de sus" al democratiei reale.

Nu am avut, inca, crime in masa si atentate. Dar am ratat aceasta sansa "la mustata".

Nu comentez implicarea anumitor structuri sau neimplicarea. Asa cum nu comentez nici "prestanta" si profesionalismul anumitor functionari publici care sunt platiti, mai mult decat bine, pentru implementarea binelui public.

Dar tocmai pentru ca acestia sunt interesati de fericirea tuturor, in general si nu de fericirea fiecarui individ, ca parte componenta a sistemului, atat de distructiv la noi si atat de arogant, numit stat, m-am gandit ca numai Dumnezeu a facut ca, acum cateva zile, sa nu intram si noi in randul capitalismului normal, plin de atentate si crime atat de caracteristice principiului respectarii drepturilor omului.

Nu mai amintesc despre modul in care se actiona, pe vremea unei hulite (acum) institutii in situatii similare. Cazuri ca "Fituica" sau "Colportorul" pot fi usor comparate cu imensa greseala care ar fi putut costa cateva sute de vieti nevinovate. Din cauza cui?

Este tardiv acum sa cautam "acarul Paun". Preventia inseamna cu totul altceva decat masurile represive de dupa.

Eu raman consecvent la ceea ce gasesc mullt mai interesant si instructiv in singura Carte care ar putea sa ne destepteze, cu adevarat, ca natiune, Biblia.

Ea spune, parca in concordanta si cu "speta" de la Iasi:
"Nu va inselati: "Dumnezeu nu Se lasa sa fie batjocorit." Ce seamana omul, aceea va si secera."          (http://www.ebible.ro/biblia/romana/cornilescu/galateni/6)

Chiar daca majoritatea, inclusiv vizitatorii acestui blog cred altceva. Este tot ... o ratare.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu