joi, 31 octombrie 2013

Despre ..."maruntisuri"

Prostul are un mare avantaj față de deștept. Este întotdeauna mulțumit de el însuși. - Napoleon Bonaparte

Astazi m-am lovit de cateva "maruntisuri". Mai bine zis acestea mi-au deschis "fereastra" pentru gandurile prezente.

Concret, la o ora de varf in aceasta dimineata, pe bulevardul mult circulat unde se afla "congelatorul" in care-mi castig painea ca paznic, trei autobuze ale aceluias traseu impasibile si impersonale, unul dupa celalalt, prin atitudinea soferilor, demonstrau local cat de buna este organizarea institutiei care este pusa sa satisfaca cerintele contribuabilului.

La radio, intre stirile transmise la prima ora, se puncta "reusita" institutiilor care au putut, post-factum, sa descopere o "gaura" de 50 milioane de euro, actiune "record", dupa cum titra stiristul.

Am incheiat, in fine, studiul romanului care m-a acaparat cateva luni bune. Si nu am uitat sa aprofundez si referintele istorico-literare din care am selectat un simplu paragraf: "Intr-adevar, poate ca nici o carte nu vine cu o marturie mai vie despre incantarile, dar si dezastrele pe care intr-o epoca de seisme sociale si politice..." (Alexandru PIRU - O biografie a operei, Timpul n-a mai avut rabdare, Cartea Romaneasca, 1981).

Aparent trei "nimicuri".
Doar ca, stand si gandindu-ma ca simplu cetatean la implicarile majore pe care le aduc acestea cotidianului, mi-am zis ca nu-s chiar nimicuri. Si ca merita mai multa atentie. De ce?

Pai, luandu-le in ordine inversa, am gasit si raspunsul.

Romanul despre care tocmai am amintit, un tablou extraordinar de real si in zilele noatre, mai ales pentru modul in care "Era ticalosilor" s-a "rasfirat" in democratia originala romaneasca asa, ca o continuare intrinseca a dezastrelor sociale si politice care o guverneaza (pe "dansa", democratia) cred ca ar merita o atentie mai mare din partea factorilor responsabili ai puterilor separate ale statului nu numai pentru finalul sau, "daca dragoste nu e, numic nu e" ci, mai ales, pentru ceea ce poate sa-i invete.
In acelasi timp, datorita importantei aparitiei lui la o editura de prestigiu, "Biblioteca pentru toti" - 2009, cred ca ar necesita o revizuire, de "cap limpede", pentru eliminarea jenantelor greseli pe care le-am gasit in text.
Un "maruntis", asa cum am mai spus.

Ca organele abilitate ale statului au reusit sa "descifreze" un prejudiciu major, de 50 milioane de euro, este o chestiune de prestigiu.
Dar, tinand cont ca aceste organe sunt create tocmai pentru prevenirea unor asemenea "discontinuitati" si nu reusesc decat post-factum sa "le rezolve" nu stiu cat de prestigios este. Mai ales ca, tot post-factul, aflam ca multi dintre cei care au "organizat si regizat" adevarate "inginerii" de milioane de euro prin evaziune si au primit pedeapsa "aspra" a legilor tarii, dupa "liberare" se vor bucura nestingheriti de roadele acestor "inginerii" pentru care au "trudit" atat.
Un "maruntis", acolo.

Despre transportul in comun, nici nu mai trebuie sa amintesc. Acest "maruntis de milioane" face parte din cotidianul nostru cel de toate zilele in care noi, simplii cetateni trebuie sa suportam si aceasta organizare dezorganizata care face parte din responsabilitatile autoritatilor locale despre care, in multe cazuri, s-a semnalat ca apartine unor adevarati "baroni" nascuti din aceleasi dezastre pe care seismele sociale si politice le-au creat in aceasta era plina de convulsii si come ireversibile. Cel putin pentru noi, "cei mai napastuiti dintre pamanteni".

La "maruntisul" acesta insignifiant, pe langa muntele pe care-l suportam cu admirabil stoicism in aceasta epoca de care, fatidic, nu ne putem rupe, nu stiu cat de important mai poate fi citatul de inceput. Mai ales daca ramanem multumiti de noi insine si de ce am realizat postdecembrist.  

Important, insa, mi se pare ca, cu aproape doua mii de ani in urma Cineva avertiza, cu bataie lunga:

"10. Cine este credincios in cele mai mici lucruri este credincios si in cele mari; si cine este nedrept in cele mai mici lucruri este nedrept si in cele mari."
(http://www.ebible.ro/biblia/romana/cornilescu/luca/16/)

Ori, acesta nu mai este un "maruntis" si nici nu tine de vreun citat celebru. Dar cine-i mai acorda atentie in "democratie"?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu